POST-ART

Inte bara medeltid under Medeltidsveckan i Visby

Pressmeddelande  •  2010-08-08 10:06 CEST

Vill du komma bort från säckväv och svärd i Visby under Medeltidsveckan är ett besök i konstnären Zigge Holmgrens ateljé ett måste. Under hela Medeltidsveckan håller han sin ateljé öppen för besökare där han visar och berättar han om sitt konstnärskap och porträttkoncepten POST-ART och DNA-ART och sin MUZAK-ART.

POST-ART porträtten är en mix som lånar friskt och låter sig inspireras av andra konstnärer Ingen epok eller stil är främmande så man kan tillexempel välja frasande siden och spetsar ifrån 1700-talet eller serieteckningens stilistiska uttryck. Man kan också plocka in sina personliga tillhörigheter i porträtten och på så sätt förmedla och visa vem man är. Resultatet är ett eget och annorlunda porträtt som kommer att hålla och kunna gå i arv från generation till generation. En långsiktig inrednings detalj som väcker intresse och ger upphov till samtal och som Ernst Kirchsteiger uttryckte det "Ju mer man visar av sig själv desto intressantare blir det..." Helt enkelt ett roligt sätt att blanda nytt med gammalt och inget är omöjligt. Zigge Holmgrens porträtt finns redan i många hem och han har även fått äran att göra flera kända ansikten som tillexempel Babben Larsson, Lasse Berghagen, Robert Aschberg, Horace Engdahl och Jean-Pierre Barda.

DNA-ART är framtidens porträtt och helt unika konstverk där den inre koden görs till vacker konst. Det är fantastiskt att kunna upptäck skönheten i sin egen unika personlighet, det finstilta i det allra innersta, ens egna DNA. En harmonisk struktur byggd på uråldrigt stjärnstoff, en lyrisk abstrakthet. I de här porträtten är den digitalatekniken renodlad och DNA-porträtten är tänkta att väcka en ursprunglig lust till harmoni och vila i rummet, likt en ikon. Naturens form är alltid perfekt, en harmoni byggd på dess eget kaos... DNA-porträtten har en sällsam stillhet och lämnar ett märke, för kommande generationer att fantisera runt. Detsamma gäller de andra genetiska bilderna - Bodyprint Art (finger och andra kroppsavtryck). Streck och punkter motsvarar hos varje människa ett helt eget universum, naturens finstilta rader.

MUZAK-ART är bilder där motiven är brottstycken av gotländsk natur, ett stycke svensk naturlyrik med drag av klassisk romantik. Det inre motivet är att lugna en orolig själ, likt en ikon. Bilderna är tänkta att fylla samma funktion som en lång promenad i skogen, där man i ostörd avskildhet kan tänka en tanke hela vägen ut. En tillflyktsort. En stilla plats i en föränderlig värld. Inspirationen är hämtad från den nordiska, nästan etniska riten, att bära in naturen i rummet och tanken är att Muzak-Art ska passa både för det egna hemmet som för offentliga rum - foajéer, kontor, restauranger och väntrum

För mer information välkommen till ateljén på Norra Kyrkogatan 20E eller in i ateljéerna på nätet: www.post-art.se och www.dna-art.se och www.muzak-art.com

Zigge Holmgren
Norra Kyrkogatan 20E
62155 Visby
Tel: 0498 - 212320
mob: 0709 529 951
Mejl: info@post-art.se
POST-ART Pressbilder
DNA-ART  Pressbilder

Post-Art är ett litet konstnärsdrivet företag som har inriktat sig på porträtt. Basen är klassiska porträtt, utformade med digitala penslar som pigmentprintas med Giclée Fine Art teknik på högklassig canvas. Inom porträttkonceptet inryms också body-print och dna-art. Konstnären bakom porträtten heter Zigge Holmgren.

"Ett porträtt lyfter en människa ur vardagen. Det är en form av magi"

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom