Ubik

Inte ensamt läsa på distans

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2009 07:10 CEST

Onsdag efter påsk är sista dagen att söka till högskola och universitet. Högskolan i Skövde (HIS) presenterar två intressanta utbildningar, som har goda möjligheter att leda till jobb. Båda bygger på en pedagogik som blandar modern teknik, grupparbeten och praktik. De ges på flera orter i Västra Götalands Län, Småland och Halland. De aktuella programmen är Export- import- och butikschef.

Att läsa på distans är ofta praktiskt, men har ett pris i förlorad gemenskap. Det leder också ofta till att den kunskap eleverna gemensamt utvecklar i till exempel projektarbeten, går förlorad. Detta problem har nu Högskolan i Skövde löst för två av sina utbildningar, Export- och import- samt Butikschefsprogrammet.

– Jag vill understryka att detta inte är något experiment, utan ett beprövat koncept som vi kört i några år, säger Lotten Svensson, ansvarig för utbildningarna på HIS.

Så här går undervisningen till:

• Förinspelade föreläsningar som följs upp av möten och avstämningar med lärarna i virtuella rum på Internet (med webbkamera och headset) och seminarier i form av videokonferenser. All teknisk utrustning finns tillgänglig vid respektive lärcenter.
  • Viss del av undervisningen är schemalagd. De inspelade föreläsningarna kommer att visas på en viss dag vid ett visst klockslag. Likaså kommer videokonferenserna och lärarnas mottagningstider på Internet att vara schemalagda.
  • Projektarbeten är ett väsentligt inslag i utbildningen och närmare hälften av varje kurs utgörs av en större inlämningsuppgift.
  • Partnerföretag erbjuder kortare vistelser och studiebesök. Detta ger ökad förståelse för hur det teoretiska kursinnehållet hänger ihop med företagens verksamhet i vardagen.

Om Butikschefsprogrammet
Oavsett om det gäller mode eller järnhandel, är butikschefen en nyckelperson. Butikschefsprogrammet vänder sig till den som drömmer om att ta rollen som butikschef, i en större kedja eller i en egen butik. Utbildningen samverkar med Svensk Handel och Handelsanställdas Förbund.

Butikschefsprogrammet ges på följande orter: Varberg, Alingsås, Göteborg, Motala, Katrineholm, Köping och Värnamo.

Om Export- och importprogrammet

Idag ger sig många små och medelstora företag ger in på den internationella marknaden, vilket ställer nya krav på kunskaper om export- och importhandel. Export- och importprogrammet är ett nytt, tvåårigt högskoleprogram som ges via lärcenter. Utbildningen är kopplad till partnerföretag som bedriver internationell handel.

Export- och importprogrammet ges på följande orter: Lidköping, Göteborg, Tranås, Värnamo, Arvika, Uddevalla, Alingsås, Västervik

För mer information:

Ansvarig för båda utbildningarna är Lotten Svensson: Mobil 0705-33 10 09, mail lotten.svensson@his.se

För mer information om Export/Importprogrammet:

För mer information om Butikschefsprogrammet: (programansvarig Ulf Månsson 0500448000 ledig v 15)

Läs intervju med Veronika Palm, avgångsstudent på Butikschefsprogrammet: