AlphaCE Coaching & Education

Integrationen fungerar bra

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2016 12:14 CET

Den 18 januari 2016 genomför Arena Idé ett seminarium om Integration och arbetsmarknad i Stockholm. En av dem som är inbjudna att delta i debatten är Maria Mattsson Mähl, vd för AlphaCE, ett företag som bland annat hjälper hundratals nyanlända invandrare att komma in på arbetsmarknaden:

- Integrationen får ofta mycket kritik, men vi måste väl ändå vara ense om att den fungerar väldigt bra! Vad hade svenska fotbollslandslaget varit utan Zlatan? Vad hade tidningsbranschen varit utan Amelia Adamo? Hur många småorter hade haft en pizzeria om det inte varit för kurderna? Och hur hade vården klarat sig utan alla våra nyanlända?

AlphaCE bedriver SFI i fem kommuner och har flera uppdrag åt Arbetsförmedlingen. Bland annat bedriver man Grundläggande moduler, som innehåller allt från språkträning till friskvård och praktikplatsanskaffning. Företaget startades för fyra år sedan som ett resultat av Etableringsreformen.

Maria Mattsson Mähl anser att det ska bli intressant att diskutera Etableringsreformen med den fd ansvarige ministern Erik Ullenhag (L) som lanserade Etableringslotsar och även flyttade ansvaret från kommunerna till Arbetsförmedlingen.

- Mycket av det som gjordes för fem år sedan var rätt och riktigt. Allt blev inte bra, men så är det ju ofta när man lanserar stora reformpaket. Däremot har Erik Ullenhag varit usel på att lyfta fram det som var bra. Det hoppas jag att vi kommer få tillfälle att prata om på måndag.

Tid och plats
18 januari kl. 15:00-16:30
Arenagruppen, Sveavägen 61, Stockholm

Jennie K Larssons avhandling Integrationen och arbetets marknad. Avhandlingen kommenteras av:

• Erik Nilsson, statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet
  • Erik Ullenhag, integrationsminister 2010-2014
  • Olof Åslund, chef för IFAU
  • Maria Mattsson Mähl, VD AlphaCE.

AlphaCE är ett utbildnings- och matchningsföretag som arbetar med att få ut människor på arbetsmarknaden. Tyngdpunkten ligger på coachning, utbildning, etablering och matchning.

AlphaCEs vision är Alla människor har en plats på arbetsmarknaden!

Genom medarbetarnas erfarenhet och breda kompetens inom arbetsmarknadsfrågor hjälper AlphaCE arbetssökande att snabbt komma ut på arbetsmarknaden och arbetsgivare att förena affärsnytta med samhällsnytta.

www.alphace.se

www.facebook.com/alphacesverige/