Kristianstadsbladet

Integrationsprojekt med tidning på flera språk

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2016 09:00 CET

Nyheter på flera språk och en lokalredaktion som utifrån nya lokaler på Gamlegårdens centrum huvudsakligen ska bevaka Gamlegården, Österäng och Charlottesborg. Det är tanken bakom integrationssatsningen Mosaik, som Kristianstadsbladet nu genomför tillsammans med Sparbanksstiftelsen 1826,AB Kristianstadsbyggen (ABK),  Arbetsförmedlingen och Kristianstads kommun.

– Vi hade under sommaren 2015 flera stora nyhetshändelser, bland annat en pedofilskandal som skakade kommunens invånare, där en stor del av befolkningen inte fick samma möjlighet till information eftersom de inte behärskade det svenska språket tillräckligt bra eller inte alls, säger Jörgen Svensson, Kristianstadsbladets chefredaktör.

Redaktionen för Mosaik kommer att sitta i nyrenoverade ABK-lokaler i Gamlegårdens centrum, varifrån det produceras nytt unikt material. Varje vardag ska Kristianstadsbladets viktigaste nyheter finnas tillgängliga på flera språk i någon av Kristianstadsbladets digitala kanaler, och en gång i månaden produceras en tryckt tidning. Tidningen kommer i första hand att distribueras till boende på Gamlegården, Österäng och Charlottesborg, men kommer även att finnas i ställ runt om i kommunen.

Sparbanksstiftelsen 1826, som bland annat har till uppgift att stötta projekt som kan bidra till lokal och regional utveckling, tycker att det är ett bra projekt.

– Integrationsfrågan är en av de viktigaste och svåraste uppgifterna som vårt samhälle har. Inte minst i Kristianstad med omnejd, där en stor del av befolkningstillväxten består av personer med invandrarbakgrund, många nyanlända, säger Lennart Ohlstenius, ordförande i Sparbanksstiftelsen 1826.

Även ABK ser stora fördelar med projektet.

– Integration är en viktig fråga för oss, och något som vi arbetar aktivt med. Därför känns det självklart för oss att både stötta och delta aktivt i det här projektet, säger ABK:s vd Henrik Strand.

Jörgen Svensson, chefredaktör Kristianstadsbladet.

044-185601, jorgen.svensson@kristianstadsbladet.se

Lennart Ohlstenius, ordförande Sparbanksstiftelsen 1826.

073-3981163, lennart@ohlstenius.se

Henrik Strand, vd AB Kristianstadsbyggen.

044-7803380, henrik.strand@abk.se

Merete Tillman, förvaltningschef, Arbete- och välfärdsförvaltningen, Kristianstads kommun.

044-135440, merete.tillman@kristianstad.se

Annelie Lundquist Ekbladh, sektionschef AF Kristianstad.

010-4866740 annelie.lundquist-ekbladh@arbetsformedlingen.se

Kristianstadsbladet är en liberal morgontidning. Tidningens spridningsområde är nordöstra Skåne med Kristianstad i centrum, med lokalredaktioner i Bromölla, Östra Göinge och Hässleholm.