BlackBerry

Integrerad operatörsfaktura populärt på BlackBerry App World

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2012 08:05 CET

Nedladdning av BlackBerry-appar ökar med 120 procent hos operatörer efter integrerad fakturering

Mobile World Congress, Barcelona - Research In Motion (NASDAQ: RIMM; TSX: RIM) meddelar idag att fler än 40 operatörer runt om i världen nu har infört integrerad fakturering för kunder som använder BlackBerry App World™.

Operatörer som erbjuder integrerad fakturering för BlackBerry App World är bland annat AT&T och T-Mobile i USA, Bell i Kanada, Telefonica i Storbritannien, samt Vodafone i flera europeiska nyckelmarknader.

BlackBerry App World är nu tillgängligt i 164 marknader världen över och rymmer i dagsläget fler än 60 000 appar. Varje månad sker över 174 miljoner nedladdningar och antalet totala nedladdningar överstiger två miljarder.

Införandet av integrerade operatörsfakturor är ett exempel på RIMs fortsatta mål att jobba strategiskt tillsammans med operatörer, vilket har visat sig skapa värde för hela kedjan i mobilindustrin: operatörer, utvecklare, innehållsleverantörer och användare. Integrerade operatörsfakturor gör det möjligt för en användare att köpa appar eller digitalt innehåll (till exempel fler kapitel i en e-bok eller fler nivåer i ett dataspel) utan att avbryta användandet av appen. Köpet, både enskilda och återkommande, hamnar helt enkelt på månadsräkningen.

Statistik visar att användarens benägenhet att köpa appar på BlackBerry App World ökar när operatörer erbjuder integrerad fakturering. Operatörer som har infört detta såg en genomsnittlig ökning om 120 procent av nedladdade appar bland sina kunder. 65-70 procent av köpen skedde genom operatören.

– Det finns tydliga affärsfördelar för mobiloperatörer som erbjuder operatörsfakturor, eftersom det gör det möjligt för dem att bygga vidare på befintliga faktureringsrelationer till kunden, säger Dario Talmesio, analytiker på Informa Telecoms & Media. RIM har alltid följt en strategi för konstruktivt samarbete med operatörerna och att erbjuda operatörsfakturor genom BlackBerry App World utgör ännu en möjlighet för operatörerna.

Kontakt: Bite Communications: rim@bitepr.se,+46 (0)8 402 01 00

Om Research In Motion
Research In Motion (RIM), en global ledare inom trådlös innovation, revolutionerade mobilindustrin när BlackBerry lanserades 1999. Idag används produkter och tjänster under varumärket BlackBerry av miljontals kunder världen över för att upprätthålla kontakt med människor och tillgång till information och innehåll. RIM grundades 1984 och är baserat i Waterloo (Ontario), Kanada. Företaget har kontor i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet, samt Latinamerika. RIM är noterat på NASDAQ och Toronto-börsen. För mer information besök www.rim.com eller www.blackberry.com.

###

Forward-looking statements in this news release are made pursuant to the "safe harbor" provisions of the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995 and applicable Canadian securities laws.  When used herein, words such as "expect", "anticipate", "estimate",  "may",  "will", "should", "intend," "believe", and similar expressions, are intended to identify forward-looking statements.  Forward-looking statements are based on estimates and assumptions made by RIM in light of its experience and its perception of historical trends, current conditions and expected future developments, as well as other factors that RIM believes are appropriate in the circumstances.  Many factors could cause RIM's actual results, performance or achievements to differ materially from those expressed or implied by the forward-looking statements, including those described in the "Risk Factors" section of RIM's Annual Information Form, which is included in its Annual Report on Form 40-F (copies of which filings may be obtained at www.sedar.com or www.sec.gov).  These factors should be considered carefully, and readers should not place undue reliance on RIM's forward-looking statements.  RIM has no intention and undertakes no obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise, except as required by law.

The BlackBerry and RIM families of related marks, images and symbols are the exclusive properties and trademarks of Research In Motion Limited. RIM, Research In Motion and BlackBerry are registered with the U.S. Patent and Trademark Office and may be pending or registered in other countries. All other brands, product names, company names, trademarks and service marks are the properties of their respective owners. RIM assumes no obligations or liability and makes no representation, warranty, endorsement or guarantee in relation to any aspect of any third party products or services.