Banco Fonder AB

Intensiv kamp för barnens rättigheter belönas - Magnus Bergmar får Bancos Humanpris på 150 000 kronor

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2004 09:34 CEST

För tionde året i rad delar Banco, Sveriges ledande fondbolag inom etiskt och ideellt sparande, nu ut sitt Humanpris på 150 000 kronor till en person som kan tjäna som förebild på det humanitära området. Årets pristagare Magnus Bergmar, journalist och filmare, får priset för sitt brinnande engagemang för barnets rättigheter. ”Jordens barns pris för barnets rättigheter”, som Magnus initierat och byggt upp, är idag världens största rättighets- och demokratirörelse för barn.

- Vi är fulla av beundran för Magnus Bergmars målmedvetna och viktiga kamp. Genom ”Jordens barns pris för barnets rättigheter” sträcker han ut handen till världens barn och ger dem en plattform så att de kan göra sina röster hörda och kräva förändring och respekt för barnens rättigheter, säger Tonika Hirdman, VD för Banco.

1998 initierade Magnus Bergmar ”The World´s Children´s Prize for the Rights of the Child”, WCPRC, som idag, tillsammans med den tillhörande hemsidan www.childrensworld.org och pristidningen Globen som för närvarande ges ut på fem olika språk, vuxit att bli världens största rättighets- och demokratirörelse för barn.

Ur prismotiveringen: ”Magnus Bergmar är en sann eldsjäl som ägnat hela sitt vuxna liv åt att strida för barnens rättigheter i enlighet med FN:s barnkonvention. Genom Magnus Bergmar har världens barn fått ett modernt och kraftfullt verktyg att göra sina röster hörda”

- Att få pris är givetvis inte drivkraften i det arbete jag utför, men Humanpriset är ett pris jag mottar med stolthet. Jag tänker på alla de fantastiska barn och förkämpar för barnets rättigheter som jag träffat genom åren och känner att de delar glädjen med mig, säger Magnus Bergmar, chef för Barnens Värld och initiativtagare till ”The World´s Children´s Prize for the Rights of the Child”.

Barnens eget Nobelpris
Svenska skolbarn runt hela landet är engagerade i den årliga världsomröstning som ”The World´s Children´s Prize for the Rights of the Child” genomför. Det består av två unika priser; ”Jordens barns pris” som utses av en internationell barnjury som själva varit utsatta för orättvisor och kränkande handlingar samt ”Jordens kompisars pris”, ett slags barnens Nobelpris, som utses av skolbarn från världens alla hörn. Deltagarna ökar varje år och senast röstade 1,3 miljoner barn i 52 länder. Barnen lär sig att organisera val och röstar bland tre nominerade barnrättskämpar fram den de tycker kämpat mest för barnens rättigheter. Magnus insatser ger barnen ett inflytande och en kunskap om barnets rättigheter, demokrati och humanism många av dem troligen aldrig fått annars.

”The World´s Children´s Prize for the Rights of the Child” har instiftats av Barnens Värld, som har flera av Sveriges största humanitära organisationer som medlemmar: Caritas, Lutherhjälpen, Rädda Barnen, Röda Korset, Röda Korsets Ungdomsförbund och Svenska Naturskyddsföreningen. Barnens priser stöds härutöver av 150 humanitära organisationer i 35 länder.

Så blir din skola Global Friend
Elever upp till 17 år i alla skolor i hela världen kan vara med i världsomröstningen om vem som ska få Jordens kompisars pris. Skolan måste vara registrerad som Global Friend för att eleverna ska kunna rösta. Man kan enkelt bli det genom att betala in en engångsavgift på 100 kronor till prisfonden. Din skola blir sedan ständig Global Friend. Mer information finns på www.childrensworld.org

Fakta Humanpriset
Pristagaren utses av Bancos Humanråd som tar ställning till de nomineringar som kommit in. I Humanrådet sitter Björn Wolrath (ordförande i Humanrådet samt ordförande i minröjningsföretaget Countermines Technology), Lars Olof Kallings (professor i medicin och Kofi Annans personliga sändebud för HIV/aids i Östeuropa), Madeleine Leijonhufvud (professor i straffrätt vid Stockholms universitet och har bl a skrivit om etiska frågor i rättssystemet) och Kajsa Lindståhl (ordförande för Amnesty Business Group). Bland de tidigare pristagarna finns exempelvis Merit Wager (2002) som kämpat för en humanare flyktingpolitik, Janina Ludawska (2001) som arbetat med att informera om aids, och Inger Ashing (2000) som engagerat sig i samhällsfrågor som rör barn och ungdomar.

Magnus Bergmar, 070-515 58 39, 0159-129 00
Tonika Hirdman, VD Banco 08-572 353 74, 070-423 53