Intentia International AB

Intentia tecknar avtal med den världsledande godistillverkaren HARIBO

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2003 12:30 CEST

Stockholm, Sverige och Hilden, Tyskland - Intentia International AB (publ) (XSSE; INT B) meddelar i dag att Intentia i Tyskland har tecknat ett strategiskt avtal med HARIBO, världens ledande leverantör och tillverkare av fruktgelégodis, lakrits och skumgodis. I ett första steg kommer HARIBO att implementera Movex, Intentias ledande Java-baserade samverkande affärssystem, vid sina anläggningar i Dunhills, Storbritannien. När den första fasen slutförts, planerar HARIBO att utvidga sitt samarbete med Intentia och implementera Movex i sina fem anläggningar i Tyskland. Implementationen omfattar funktionalitet för att hantera inköps-, utvecklings-, produktions-, logistik-, kvalitetskontrolls-, försäljnings-, ekonomi- och processerna. Avtalet ger HARIBO en möjlighet att implementera mer än 1 000 Movex-användare under kommande år.

Movex kommer att ersätta de system som nu finns installerade. Enligt HARIBO:s var det Movex funktionalitet och Intentias affärsmodell som var avgörande för HARIBO:s beslut att välja Movex.

"Intentia kunde på ett ytterst trovärdigt sätt visa på en djup kunskap om vår branch", säger Rainer Heisel, HARIBO:s IT- och organisationschef. Han fortsätter, "Internationell tillgänglighet, modern teknologi, flexibilitet, hög kompetens och mycket fina referenser inom livsmedelsindustrin, övertygade oss om att vi skulle välja Intentia som strategisk partner. Ytterligare en positiv faktor för Intentia var likheterna mellan våra två företag i fråga om storlek och filosofi."

Jan Nilsson, vd för Intentia i Centraleuropa kommenterar "För oss är avtalet med HARIBO ytterligare en bekräftelse på Intentias styrka i strategiskt viktiga branscher, och ett bevis på vår starka konkurrensposition". "Vi fokuserade på betydelsen av att investera i en framtidssäkrad teknologi och gedigen branschkompetens, en strategi som lönar sig och skapar ökad marknadsmedvetenhet inom vår bransch. Genom avtalet med HARIBO har Intentia vunnit ytterligare en kund som är världsledande inom sitt marknadssegment. Att ett välkänt världsledande företag som HARIBO fattar ett sådant här beslut är ett bevis på Intentias trovärdighet som leverantör. Vi är stolta över HARIBO:s förtroende för vårt företag och ser fram emot ett nära, positivt och framgångsrikt samarbete med dem."

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Thomas Ahlerup
Informationschef
Intentia International AB
Mobil: +46 733 27 5766
e-post: thomas.ahlerup@intentia.se

Thomas Fink
PR ansvarig
Intentia i Centraleuropa
e-post: thomas.fink@intentia.ch

Om HARIBO
HARIBO grundades den 13 december 1920 i Bonn och är världens ledande tillverkare av fruktgelégodis, lakrits och skumgodis. Företaget har över 6 000 anställda och finns representerat i alla länder i världen, antingen genom dotterföretag eller genom partnerföretag. Varumärken som HARIBO, MAOAM, Dulcia och Vademecum Gum tillhör HARIBO.
För mer information om HARIBO, besök www.haribo.com

Om Intentia
Intentia är en av världens ledande leverantörer av systemlösningar för den samverkande ekonomin. Vårt mål är att bli den största leverantören genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en-leverantörslösning för alla behov inom den samverkande ekonomin för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Management (ENM), Supply Chain Management (SCM), Business Performance Measurement (BPM), e business och Value Chain Collaboration (VCC). Intentia har ungefär 3 100 anställda och levererar tjänster till över 3 500 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk i ett 40-tal länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B.

Besök Intentias webbplats på www.intentia.com