Intentia International AB

Intentia tecknar kontrakt med British Nuclear Fuel värt 1,5 MEUR

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2003 11:05 CET

Stockholm, Sverige och Elland, UK - Intentia International AB (publ) (XSSE:INT B) offentliggjorde idag att British Nuclear Fuels Plc (BNFL) - en global leverantör av produkter och tjänster till kärnkraftsindustrin världen över - har tecknat ett avtal värt 1,5 MEUR för licenser och implementering av Intentias system Movex för Enterprise Asset Management (EAM) på Sun Solaris.

Movex EAM-system stödjer underhållsprocessen genom att maximera tillgängligheten för tillverkning och drift och integrera den med andra Movex-applikationer för affärsprocesserna. När systemet är implementerat fullt ut kommer det att optimera utnyttjandet av tillgängliga resurser och ge avancerade mät-, analys- och rapportmöjligheter.

"Säkerhet är oerhört viktigt för en kapitalintensiv verksamhet inom en starkt reglerad bransch. Strategin är att implementera Movex för att ersätta det befintliga systemet genom att replikera de nuvarande underhållsprocesserna och, framför allt, se till att det inte blir något avbrott i säkerhetssystemen. I framtiden ser vi Movex som ett avgörande verktyg för att få högsta möjliga effektivitet hos våra underhålls- och teknikteam genom att kontinuerligt förbättra underhållsprocesserna och integrera dem med övriga affärsprocesser", säger Phil Gregory, projektledare på BNFL och fortsätter, "Intentia visade att Movex EAM kunde leverera den funktionalitet och prestanda som krävs för våra särskilda behov till konkurrenskraftiga villkor sett över systemets hela livscykel, samtidigt som de har en beprövad metod och dokumenterad erfarenhet avseende projektledning och genomförande av komplexa projekt."

"När man implementerar ett system för underhållshantering i verksamheter där säkerheten är avgörande, som i kärnkraftsindustrin, bör man lägga lika mycket vikt vid att implementeringsprojektet kan hantera riskerna som att man väljer den bästa programvaran," säger Kristian Steenstrup, research vice president hos det världsledande analysföretaget Gartner Group.

"Att säkerställa en stark och erfaren projektledning har alltid hög prioritet hos oss och vi är mycket glada att BNFL visar oss förtroende och väljer Intentia som sin partner", säger Chris Cooper, Global Director, EAM Solutions vid Intentia. "Vi anser att programvara för underhållshantering är ett avgörande verktyg i dagens tillverkningsindustri och spelar en avgörande roll för att garantera att säkerhetsföreskrifterna följs och åstadkomma avsevärt mycket kortare stilleståndstider."

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Thomas Ahlerup
Intentia International AB
Informationschef
Mobil: +46 733 27 5766
e-post: thomas.ahlerup@intentia.se

Lut Verschueren
Intentia NW Europe
PR and Communications Intentia NW Europe
Telefon: + 32 (0) 9 236 16 36
Mobil: + 32 (0) 473 71 32 92
e-post: Lut.verschueren@intentia.be

Janine Claber
British Nuclear Fuels Plc (BNFL)
Deputy Head of Media Affairs, BNFL
Telefon: +44 1925 832146
e-post: janine.l.claber@bnfl.com

Om BNFL
British Nuclear Fuels Plc (BNFL) är ett internationellt kärnkraftsföretag som levererar produkter och tjänster till regeringar och kärnkraftsanläggningar över hela världen. Företaget tillhandahåller produkter och expertkunskap till kärnkraftsmarknaden i hela världen. Verksamheten omfattar tillverkning av kärnbränsle, reaktorunderhåll, elektricitetsframställning, hantering av utbränt kärnbränsle samt nedmontering och sanering av kärnkraftsanläggningar. BNFL har 12 % av världsmarknaden för kärnkraftindustrin. BNFL har verksamhet i 16 länder och mer än 23 000 anställda. Koncernens omsättning år 2002 var ungefär 3 miljarder EUR.

För ytterligare information, var vänlig besök www.bnfl.com

Om Intentia
Intentia är en av världens ledande leverantörer av systemlösningar för den samverkande ekonomin. Vårt mål är att bli den största leverantören genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en-leverantörslösning för alla behov inom den samverkande ekonomin för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Management (ENM), Supply Chain Management (SCM), Business Performance Measurement (BPM), e-business och Value Chain Collaboration (VCC). Intentia har mer än 3 300 anställda och levererar tjänster till över 3 500 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk som omfattar drygt 40 länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B.

Besök Intentias webbplats på www.intentia.com