Intentia International AB

Intentias lösningar sätter färg på Kemiras division Paints and Coatings

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2003 10:27 CET

Kemiras division Paints and Coatings väljer samverkande affärssystemlösning från Intentia

Stockholm, Sverige och Espoo, Finland - Intentia International AB (publ.) (XSSE; INT B) offentliggjorde i dag att Kemira har skrivit avtal med Intentia om implementering av Intentias samverkande affärssystem Movex för Kemiras division Paints and Coatings, där Tikkurila Oy och svenska Alcro-Beckers AB ingår.

"Med Intentias lösning kommer Kemiras division Paints and Coatings att effektivare kunna integrera sina affärsprocesser och stimulera styrningen av verksamheten", säger Juha Mäkinen, vice vd för Tikkurila-koncernen. "Dessutom kommer en gemensam lösning göra det möjligt för oss att centralisera våra affärsprocesser och att utveckla vår kundservice och våra rapporteringsrutiner."

Lösningen är en del av den långsiktiga utvecklingen av Kemiras division Paints and Coatings, och den ersätter ett antal applikationer. Implementerad fullt ut kommer lösningen att ha mer än 1 000 användare över hela världen.

Kemira Service tillhandahåller IT-stöd och support inom Kemira och kommer att tillsammans med Intentia ansvara för användarna och deras utbildning inom Intentias verktyg baserade på Java, XML och WebServices, för ett effektivare utnyttjande av lösningen.

Den här typen av avtal om partnerskap som nu slutits med Kemira, är typiskt för Intentia och kommer att hjälpa Intentia att stärka sin ställning som leverantör till storföretagen i Finland. "De utmaningar som företagen möter framöver inom e-business kräver ett nära samarbete och partnerskap för att förbättra strategiska applikationer", säger Kurt-Erik Roos, vd för Intentia i Finland.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Intentia International
Thomas Ahlerup
Informationschef
Mobil: +46 733 27 5766
e-post: thomas.ahlerup@intentia.se

Intentia i Finland
Kurt-Erik Roos
Telefon: +358 (0)201 420 000
e-post: kurt-erik.roos@intentia.fi

Om Kemira
Kemiras division Paints and Coatings tillverkar färg och färgprodukter med försäljning till såväl konsumenter och yrkesmålare som industrin. År 2002 hade divisionen 2 500 anställda och försäljningen uppgick till 450 miljoner EUR.

Om Intentia
Intentia är en av världens ledande leverantörer av systemlösningar för den samverkande ekonomin. Vårt mål är att bli den största leverantören genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en-leverantörslösning för alla behov inom den samverkande ekonomin för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Management (ENM), Supply Chain Management (SCM), Business Performance Measurement (BPM), e-business och Value Chain Collaboration (VCC). Intentia har mer än 3 300 anställda och levererar tjänster till över 3 500 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk som omfattar drygt 40 länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B.

Besök Intentias webbplats på www.intentia.com