RISE Research Institutes of Sweden AB

Interactive Institute Swedish ICT samlar in till förmån för Musikhjälpen 2015

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 11:15 CET

Den 13-19 december arrangeras det årliga evenemanget Musikhjälpen, och årets tema är klimatflyktingar. I samband med detta har Interactive Institute Swedish ICT tillsammans med Munktell Science Park och Eskilstuna Folkhögskola tagit initiativ till en workshop kallad Recycling Lunch som arrangeras den 14 december.

– Vi kommer ta vara på gammalt skräp och göra smycken av detta. Gamla t-shirts kommer vi sy om till mössor. Vi vill, förutom att stötta det goda ändamålet, också uppmuntra all form av återbruk av olika material säger Elin Önnevall som är projektledare för arbetet.

Alla är välkomna att delta och bidra och workshopen kommer bland annat att bjuda på:

• T-shirt till mössa – ta med en t-shirt som du tycker extra mycket om, men inte använder längre, så hjälper vi dig att sy om den till en mössa. (Det finns också möjligheter att lämna in en t-shirt och få en mössa mot betalning).
  • Climate Speech – under lunchen håller Linda Aldebert (Future Sustainable) ett klimattal. Passa på att lyssna på ett viktigt ämne och samtidigt bli inspirerad!
  • Skräp och smycken – tillsammans skapar vi smycken av skräp och olika återanvända föremål. Dessa kommer senare att finnas till försäljning på Munktell Science Park och på Tradera.

I kölvattnet av Recycling Lunch kommer Interactive Institue Swedish ICT att arbeta vidare med en projektidé kring "värdet av material". Projektet kallas Trashures eftersom att det dels handlar om att uppgradera kastat material (trash) till något åtråvärt (treasured).

De smycken, eller trashures, som skapas vid workshopen kommer att finnas till försäljning på Munktell Science Park och på Tradera via kontot Trashures.

Alla pengar från försäljningen går oavkortat till Musikhjälpen.

Interactive Institute Swedish ICT är ett experimentellt IT-forskningsinstitut som kombinerar design och ny teknik i forsknings- och innovationsprojekt och strategiska initiativ i samarbete med partners från akademi och näringsliv. Institutet har under det senaste decenniet etablerat sig inom områden såsom interaktionsdesign, visualisering, beteende, ljuddesign, spel, och upplevelser och ses idag som en ledande kraft inom svensk IT-forskning. Interactive Institute har ca 55 anställda och bedriver verksamhet i Göteborg, Eskilstuna, Norrköping, Karlstad, Uppsala, Umeå och Piteå med huvudkontor i Kista. Interactive Institute ägs av RISE och ingår i koncernen Swedish ICT.  http://www.tii.se