Chalmers Innovation

Interaktiv reseplanerare marknadsförs i centrala Göteborg

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 11:50 CEST

Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, har introducerat reseplaneraren - ett nytt interaktivt hjälpmedel för att hitta personliga resvägar i Västra Götalandsregionen. I en busskur, i centrala Göteborg, går det under två veckor att prova på att planera sin resa genom att en reseplanerare har installerats i en av busskurens väggar. Bakom denna unika lösning står innovationsbolaget TouchMe Interactive Solutions AB.

I en av busskurerna i Brunnsparken kan resenärer med hjälp av ett skärmtangentbord skriva in vart de vill resa och därefter snabbt få svar på vilka resevägar som finns och vilka klockslag som det går att resa på. Bakom den interaktiva busskuren står TouchMe Interactive Solutions AB, som utvecklar interaktiva produkter med fokus på multitouch-teknik.

- Vi kan göra alla typer av ytor interaktiva och reseplaneraren är ett exempel på detta, säger Lars Englund, delägare i TouchMe Interactive Solutions AB.

- Den interaktiva reseplaneraren är en väldigt användarvänlig applikation som har visat sig passa alla målgrupper, vilket är glädjande, säger Lars Englund vidare.

Västtrafik lanserade sin reseplanerare den 18 april och det var också första dagen som den interaktiva reseplaneraren var på plats i Brunnsparken. Reseplaneraren i Brunnsparken är utformad för att likna sin motsvarande applikation på iPhone fast i jätteformat. Den kommer att finnas på plats fram till 30 april.

- Det här ju jätteroligt! Precis vad jag behöver! Kommer det här att finnas i fler busskurer?, säger Anna, en av användarna.

För ytterligare information kontakta:

Lars Englund, delägare i TouchMe Interactive Solutions AB,  0736-17 53 53

Fredrik Stål, delägare i TouchMe Interactive Solutions AB,  0704-56 52 24

Mer om TouchMe Interactive Solutions AB
TouchMe Interactive Solutions produkter och tjänster innehåller interaktiva skyltfönster, informationstavlor och skärmar för evenemang och utställningar - allt med multitouch-teknik och utan någon begränsande storlek. Företaget, som är snabbt växande, startade 2007 tillsammans med Chalmers Innovation.

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation har sedan 1999 utvecklat över 80 teknikbaserade tillväxtföretag och startar kontinuerligt runt 8 nya företag varje år. Dessa bolag har gemensamt attraherat över 1 miljard kronor.