Chamber Trade Sweden

Internationell IWEC utmärkelse går till Hälsingestintan och Löwengrip Care&Color

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2016 01:48 CET

Britt Marie Stegs, Hälsingestintan, skakade om den svenska marknaden rejält genom sin etiska köttproduktion. Nu vill hon erövra världen med sina mobila slakterier, som på köpet ger god djuromsorg och mindre stressade djur - www.halsingestintan.se .

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, Löwengrip Care&Color, är radarparet som exporterar nordisk skönhet och kvinnokraft ut i världen genom sina hud- och hårvårdsprodukter. Isabella (Blondinbella) och Pingis är också entreprenörsförebilder för generationer av kvinnor som följer dem i sociala medier - www.lowengripcarecolor.com .

Ett huvudmål med IWEC är att sporra fler företagskvinnor att expandera sina företag internationellt. Det är lätt att stanna upp och vara nöjd med att man lyckats på den svenska marknaden, och inte orka ta klivet ut internationellt. Faktum är att det, i jämförelse med andra länder, inte är lätt att hitta svenska företagskvinnor inom SME sektorn som också har en hög ambition att satsa internationellt. IWEC-kraven är relativt högt ställda. Man bör ha en omsättning kring 15 miljoner, ett majoritetsägande i företaget och ha påbörjat en internationell expansion. IWEC ger pristagarna tillgång till ett unikt internationellt nätverk av framgångsrika företagskvinnor, mentorskap och affärskontakter. Vi behöver fler internationellt aktiva företagskvinnor som förebilder, inte bara i stora börsbolag utan också bland SME’s, menar Charlotte Kalin, som är VD på handelskammarorganisationen Chamber Trade Sweden, en knutpunkt för IWEC i Sverige.

Tidigare svenska IWEC pristagare är Maud Spencer (Svalson), Pernilla Stålhane (Pallmax), Ida Backlund (Rapunzel), Signhild Arngård Hansen (Svenska Lantchips), Karin Bodin (Polarbröd), Emy Blixt (Swedish Hasbeens) och Karin Söderlind (House of Dagmar).

Grattis till årets svenska IWEC pristagare Britt-Marie Stegs, Isabelle Löwengrip och Pingis Hadenius!

Läs mer om våra svenska IWEC 2016 pristagare - http://iwecawards.com/news/chamber-trade-sweden-announces-three-2016-iwec-foundation-awardees/

Mer om IWEC: http://iwecawards.com/ IWEC pressinformation: http://iwecawards.com/news/2016-iwec-conference-celebrates-outstanding-global-business-women-november-6th-press-release/

Presskontakt i Sverige: Charlotte Kalin, VD för Chamber Trade Sweden, charlotte.kalin@chambertrade.se / Mobil +46 (0)70-568 80 19

Om IWEC

International Women Entrepreneurial Challenge, IWEC, är ett internationellt företags- och affärsnätverk som drivs av handelskamrar runt om i världen för att främja kvinnors internationella företagande. Varje år utser IWEC, genom de handelskamrar som deltar, ett 40-tal framgångsrika företagskvinnor som driver egna företag och vill expandera internationellt, att bli pristagare och delta i nätverket. En internationell konferens hålls årligen någonstans i världen, där pristagarna utses och har möjlighet att nätverka, också med tidigare pristagare.

IWEC nätverket representerar idag 185 framgångsrika internationella företagskvinnor från 34 länder som hittills fått denna utmärkelse, och vars företag bidragit till att skapa över 125 000 jobb och 25 miljarder USD i intäkter. Ett huvudmål med IWEC är att sporra flera företagskvinnor att expandera sina företag internationellt. Årets svenska IWEC pristagare är på god väg.

Ett huvudmål för IWEC är att sporra framgångsrika små och medelstora företag som drivs av kvinnor att expandera internationellt. Genom IWEC’s nätverk knyter du som företagare värdefulla kontakter som kan hjälpa dig i din internationella expansion.

IWEC initierades 2006 av Barcelona Chamber of Commerce, Manhattan Chamber of Commerce (New York) och the Federation of Indian Chambers of Commerce and Industry Ladies Organization (FICCI/FLO) med stöd av The US Department of State. Cape Chamber of Commerce i Sydafrika kom med tidigt i samarbetet och Sverige, genom Chamber Trade Sweden, har varit med alltsedan 2012.

IWEC Konferensen hålls varje år i olika länder med en handelskammare som värld. Den har bl.a. hållits i New York, New Delhi, Kapstaden, Barcelona, Peru och Ankara. Sverige var värd för den internationella konferensen i Stockholm år 2014 då 34 nya pristagare utsågs. I år, 2016, hålls konferensen i Bryssel och IWEC räknar med 40 nya pristagare samt att lika många tidigare pristagare som deltar.

About IWEC

The Brussels Enterprise Commerce & Industry welcomes a group of successful women entrepreneurs from Africa, Asia, Europe, Middle East Australia and North and South America to celebrate the Ninth Annual International Women's Entrepreneurial Challenge Conference (IWEC) on November 6-9th. Every year, IWEC recognizes the breakthroughs, achievements and thought leadership of women business owners from across the globe, and this year they will present awards to 42 successful women entrepreneurs from 21 countries.

The industries represented by the awardees include computer software, manufacturing, agricultural business, waste management, engineering, health services, skin care, travel, shipping and freight forwarding, education and many other enterprises. The firms led by these women and past IWEC awardees account for over US$25 billion dollars in combined revenue, with over 125,000 employees worldwide. During the conference, they will engage other business women, chambers and past awardees for trade, networking and business opportunities.

This year’s honorees hail from The Netherlands, Peru, Spain, South Africa, the United States, India, Turkey, Iran, Jordan, Pakistan, Zimbabwe, Azerbaijan, Taiwan, Canada, Colombia, Nigeria, Bahrain, Bangladesh, The Philippines, Sweden and Belgium.

IWEC’s mission is to develop a global business network for successful women business owners, helping them gain and expand access to international markets by presenting a platform for the exchange of knowledge, experience, connectivity and to promote dialogue among women entrepreneurs and business leaders throughout the world.

This year’s IWEC conference in Brussels has the theme “Connecting Women Businesses Globally: Building a Viable Future”. The conference will feature welcome remarks by BECI and IWEC’s leadership, several keynote speakers including Cristina Gallach, UN Under-Secretary-General for Communications and Public Information, panel discussions on the challenges facing global women’s entrepreneurship and ways to influence and increase growth in women’s business, and corporate social responsibility, among other key topics. The conference will end with an extended tour of Brussels and Bruges, to showcase the many attractions and beauty of the country.

Chamber Trade Sweden is an international platform and non-profit organisation founded by the chambers of commerce in Sweden to enable business to expand internationally and make better use of both local and global chamber and business networks. We focus especially on collaboration with local organisations and networks in emerging markets and developing countries.