Svensk Israel-Information

Internationell konferens i Israel om inkluderande hållbar utveckling

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 18:21 CEST

Internationell konferens om inkluderande hållbar utveckling

Rehovot Conference on Inclusive Sustainable Development Initiatives går av stapeln den 5 - 7 december. Värd för konferensen är Weitzcentret för utvecklingsstudier som ligger drygt en halvtimmes bilfärd söder om Tel Aviv.

Forskare, akademiker och sakkunniga från hela världen kommer under fyra dagar att diskutera och försöka utveckla innovativa arbetsstrategier för inkluderande hållbar utveckling. vilket är en reaktion mot begreppet hållbar utveckling som oftast fokuserar enbart på ekonomin, och där människans villkor sällan är inkluderade.

Inkluderande hållbar utveckling förespråkar att människan ska sättas i första rummet och därmed skapa en mer övergripande hållbar utveckling. Konferensens fokus kommer att ligga på marginaliserade samhällsgrupper i både i urbana och lantliga miljöer.
Program och anmälan: http://www.weitz-center.org/

Källa: Ljusa Sidan 5/2010

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.