Musichelp sweden ab

Internationell musikbransch till Live at Hearts konferensdel

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2019 08:00 CEST

Live at Heart 4 till 7 September i Örebro

Showcasefestivalen Live at Heart presenterar idag de första talarna till årets konferensprogram. Utöver hundratals spelningar och filmvisningar kvällstid bjuder festivalen på ett brett seminarieprogram dagtid, där svensk och internationell musik- och filmbransch deltar i seminarier, paneler och workshops.

”Live at Heart är idag en viktig portal ut i världen för svenska artister och bolag som vill exportera sin musik internationellt. Genom INES* samarbetar vi med 17 europeiska festivaler och totalt kommer representanter från nästan 40 festivaler att besöka Live at Heart i år” säger Peter Åstedt, senior advisor på Live at Heart.
Bill Willson (USA) är något av en legendar för den amerikanska indemusik-scenen. Han har startat festivaler, konferenser och skivbolag. Just nu arbetar han på tjänst som heter Indie Ninja för artister och blev för en månad sedan Senior Vice president för operations and innovations vid Entertainment One, ett av Nordamerikas största mediebolag.
David Silbaugh (USA) är mest känd som bokare för Summerfest, världens största festival med en miljon besökare. Summerfest har jobbat fram ett koncept för nya lovande artister som de kallar ”Emergin artist series” - där nya lovande artister får samma PR som de stora affischnamnen. På årets Summerfest finns inte mindre än åtta artister som bokades från tidigare Live at Heart-festivaler. David kommer att prata om Summerfest och hur de bokar sina artister.
Allison Shaw (USA) har ett gediget CV i musikbranschen, hon har bland annat skapat festivaler helt drivna av solpaneler. Allison driver också bolaget Manic Monkee som jobbar med strategi och experimentell marknadsföring och är bokare för flera festivaler.
Ruud Berends (NL) jobbar för Eurosonic, en av Europas viktigaste showcasefestival för livemusik som hålls varje år i Groningen i Nederländerna. Han arbetar dessutom vid flera organisationer som förbättrar villkoren för livemusik i Europa och konsulterar det holländska exportkontoret och Westway Lab. Ruud kommer till Live at Heart för att bland annat prata om hur framtiden ser ut för Europas musikfestivaler.

För att få tillgång till konferensen måste du köpa en speciell branschackreditering. Mer information om festivalens talare och biljetter finns på: www.liveatheart.se

Live at Heart äger rum mellan den 4-7:e september i Örebro.

*INNOVATION NETWORK OF EUROPEAN SHOWCASES, eller INES, är ett europeisk samarbetsprojekt som startades av åtta internationella showcase-festivaler och gigmit, en europeisk digital plattform för artistbokningar.

Magnus Tunmats

Live at Heart

Mobile: +46 (0) 70 49 50 049

Email: magnus@liveatheart.se

Website: http://liveatheart.se/

Eller

Peter Åstedt

Mobile: +46 (0) 733792937

Email: peter@liveatheart.se

Website: http://liveatheart.se/

Live at Heart är en showcase-festival och branschkonferens för musik, film och andra kreativa näringar som äger rum i Örebro i september varje år. Festivalen startades 2009 och har sedan dess blivit en av skandinaviens största showcase-festivaler. Förra årets musikprogram innehöll 230 musikakter på 28 scener i centrala Örebro. Dessutom 50 filmer och runt 50 talare i olika seminarier och workshops. Totalt fanns 30 nationer representerade på festivalen.