Quinyx AB

Internationella biografjätten Odeon Cinema Group väljer Quinyx

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2018 09:22 CET

Stockholm, november 2018 - Quinyx, marknadsledande inom personalplanering och schemaläggning, har ingått ett samarbete med SF Bio och Odeon Cinemas Group, Europas största biografaktör.

Samarbetet meddelas efter ett framgångsrikt pilotprojekt på biografer i Storbritannien, Tyskland, Österrike, Sverige och Norge, där Quinyx hjälpte Odeon att minska administrationen kring personalplanering med över 50%, vilket har frigjort tid för att kunna förbättra kundservice och öka försäljningen.

Under de kommande månaderna kommer Quinyx att införas på Odeons biografer i Spanien, Portugal, Italien, Irland, Finland, Litauen, Estland och i Lettland. Som ett första steg har biografkedjan valt att använda Quinyx moduler för schemaläggning, tidredovisning, prognos och kommunikation samt mobilappen.

Jonas Yngfalk, Odeon Cinemas Group Business Developer Officer, kommenterade:
"Under pilotprojektet lyckades vi med hjälp av Quinyx att halvera den tid vi lägger på administration, vilket har gett våra chefer möjlighet att istället lägga den tiden på att leverera en fantastisk kundupplevelse. Vi har en verksamhet där det snabbt sker förändringar, och för oss är det viktigt att snabbt kunna kommunicera dessa förändringar till våra medarbetare. Tack vare införandet av Quinyx är det nu lättare än någonsin att ha rätt personer på rätt plats vid rätt tillfälle. Men framförallt har det varit fantastiskt att kunna ge våra anställda möjligheten till en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv genom att införa en teknik som ger medarbetarna möjlighet att välja det schema som passar dem."

Erik Fjellborg, VD och grundare av Quinyx: "Vi är mycket glada över samarbetet med Odeon Cinemas Group, och möjligheten att kunna erbjuda dem ett personalplaneringssystem som sätter medarbetarna först. Quinyx är utformat för att hjälpa företag och deras anställda att spara tid och sänka kostnaderna och framförallt; säkerställa att medarbetarna trivs, vilket i slutändan påverkar företagens affärsmässiga resultat."

Odeon Cinemas Group är Europas största aktör inom biografverksamhet, och har välkända varumärken så som SF Bio, SF Kino, Finnkino, ODEON, UCI Kinowelt, Cinesa och UCI Cinemas i sin portfölj. Odeon sysselsätter fler än 11 000 anställda på över 360 biografer i 14 länder över hela Europa.

Quinyx grundades 2005 av Erik Fjellborg då han arbetade på McDonald’s och han skapade då ett av världens första webbaserade Workforce Management-verktyg. Quinyx kombinerar kraftfulla planerings- och prognosverktyg med tidredovisning, kommunikation och interaktion för både anställda och arbetsgivare.

Idag hjälper Quinyx några av världens största företag att spara tid och pengar, öka sin produktivitet och öka sina medarbetares engagemang. Företaget har idag över 400 000 användare, kontor i sex länder och kunder som GANT, Vapiano och London City Airport.

quinyx.com