Reumatikerförbundet

Internationella Reumatikerdagen - Falun

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 07:15 CEST

Internationella Reumatikerdagen infaller fredagen den 12 oktober. Syftet med dagen är att öka kunskapen i samhället om sjukdomar i rörelseorganen och då främst reumatiska sjukdomar. Dagen uppmärksammas på flera olika håll i landet av de lokala Reumatikerdistrikten och Reumatikerföreningarna.

Reumatologmottagningen på Falu lasarett håller öppet hus och erbjuder ett kort besök hos läkare och sjuksköterska för den som under det senaste året fått svullna leder och ännu inte vet vad det beror på. Möjlighet finns att även träffa sjukgymnast och arbetsterapeut. Medlemmar från Reumatikerdistriktet i Dalarna finns också på plats för att berätta om sin verksamhet och hur det är att leva med reumatisk sjukdom.

Tid och plats: fredagen den 12 oktober kl 8.00-12.00.

För ytterligare information kontakta gärna:
Rigmor Hellsten, ordförande i Reumatikerföreningen Falun, 070 – 523 19 12
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, 070 – 629 58 08.

Reumatikerförbundet driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser, samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering och kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker. Genom Reumatikerfonden finansierar vi forskning i syfte att lösa reumatismens gåta.