Reumatikerförbundet

Internationella Reumatikerdagen - Karlstad

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 07:31 CEST

Den 12 oktober infaller Internationella Reumatikerdagen. Syftet med dagen är att öka kunskapen i samhället om sjukdomar i rörelseorganen och då främst reumatiska sjukdomar. På olika håll i landet uppmärksammas dagen av de lokala Reumatikerdistrikten och föreningarna.

Öppet hus på Reumatologimottagningen
Reumatologimottagningen vid Centralsjukhuset erbjuder ett kort besök hos reumatolog för den som är över 18 år och under det senaste halvåret fått ledbesvär men ännu inte vet vad besvären beror på. Mottagningen är öppen  kl 9.00 – 12.00, antal besök är begränsat.

Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson finns på plats, tillsammans med medlemmar från Reumatikerdistriktet i Karlstad, som berättar om hur det är att leva med reumatisk sjukdom.

Mitt i City
I köpcentret mitt i centrala Karlstad, kommer Reumatikerdistriktet i Karlstad tillsammans med lokalföreningarna att finnas på plats kl 12.00 – 16.30.
De kommer att berätta om hur man jobbar lokalt, och på vilket sätt lokalföreningen stöttar sina medlemmar. Här finns också möjlighet att prova på olika hjälpmedel, kl 13.00 finns landstingsrådet Fredrik Larsson på plats för att testa en reumatikerdräkt.

För mer information, kontakta gärna:
Anne-Marie Andersson, reumatikerdistriktet Karlstad, 070-652 07 55
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, 070 -629 58 08

Reumatikerförbundet driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser, samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering och kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker. Genom Reumatikerfonden finansierar vi forskning i syfte att lösa reumatismens gåta.