Reumatikerförbundet

Internationella Reumatikerdagen - Mölndal

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 09:03 CEST

Den 12 oktober infaller Internationella Reumatikerdagen. Syftet med dagen är att öka kunskapen i samhället om sjukdomar i rörelseorganen och då främst reumatiska sjukdomar. På olika håll i landet uppmärksammas dagen av de lokala Reumatikerdistrikten och föreningarna.

I Mölndal uppmärksammas dagen genom att verksamheten för reumatologi inom Sahlgrenska universitetssjukhuset/Mölndal håller öppet hus och erbjuder ett kort besök hos läkare och sjuksköterska för den som under det senaste året fått svullna leder och ännu inte vet orsaken till det.
Mottagningen är öppen kl 8.00 – 10.30, Reumatologmottagningen Mölndal, hus S.

Under eftermiddagen är allmänheten välkommen till ett antal spännande föreläsningar och mingel med  vårdpersonal och medlemmar från Reumatikerdistriktet i Göteborg och Bohuslän.
Tid: 13.00 – 15.00 Mölndalsaulan, V-huset.

För mer information kontakta gärna:
Rigmor Gustafsson, ordförande Reumatikerdistriktet i Göteborg,
tel 0703 -56 27 35
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, 070 – 629 58 08.

Reumatikerförbundet driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser, samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering och kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker. Genom Reumatikerfonden finansierar vi forskning i syfte att lösa reumatismens gåta.