Reumatikerförbundet

Internationella Reumatikerdagen - Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 06:32 CEST

Den 12 oktober infaller Internationella Reumatikerdagen. Syftet med dagen är att öka kunskapen i samhället om sjukdomar i rörelseorganen och då främst reumatiska sjukdomar. På olika håll i landet uppmärksammas dagen av de lokala Reumatikerdistrikten och föreningarna.

I Stockholm visar Reumatologmottagningen på Karolinska Universitetssjukhuset hur en ultraljudsundersökning av svullna leder går till. På plats finns läkare och annan vårdpersonal för att svara på allmänna frågor.

Reumatikerdistriktet i Stockholm finns också på plats för att berätta om hur det är att leva med en reumatisk sjukdom och vilken nytta man som patient kan ha av att vara med i en lokal reumatikerförening.

Tid: fredag den 12 oktober kl 9,10, eller 11.00.
Plats: Reumatologmottagningen, D1:00, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

För mer information, kontakta gärna:
Annika Hässler, ordförande i Reumatikerdistriktet  Stockholm, 070- 797 70 93.
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, 070 – 629 58 08.

Reumatikerförbundet driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser, samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering och kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker. Genom Reumatikerfonden finansierar vi forskning i syfte att lösa reumatismens gåta.