Konstepidemin

INTERNATIONELLA SPELMANSSTÄMMAN på KONSTEPIDEMIN

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 11:14 CEST

Internationella Spelmansstämman på Konstepidemin (ISK) 2014 är en suggestiv, magisk och modern stämma som bygger på olika musik- och konsttraditioner, i år med särskilt fokus på Haitisk och Samisk kultur. Den moderna Haitiska musiken kommer att representeras av DJ artisten Val Jeanty, bosatt i New York med artistnamnet Val Inc. och musikerna Markus Schwartz och Monvelyno Alexis som också har sina rötter i Haiti och verkar i New York.

Nytt för i år är inbjudna gästkonstnärer: André Eugène och Jean Claude Saintilus, från Atis Rezistans i Port au Prince, Haiti. De är inbjudna av IASPIS att arbeta på Konstepidemin under en månad. Under ISK kan vi ta del av deras konst. Dansaren och musikern Ola Stinnerbom tar oss med sin särskilda musikaliska färg till den Samiska musiktraditionen. Medverkar gör också NID, Dunderhead, Mareld, och World Wide Orchestra med flera. Räkna med häftiga musik- och konstupplevelser i Göteborg i maj!

Konstepidemin arrangerar Internationella Spelmansstämman för 4:e året i rad och varje år möts olika kulturer. Genom dessa musikaliska och kulturella möten skapas förutsättningar för gränsöverskridanden och en variation av konstnärliga uttryck, vilket stärker förståelse och intresse för olika kulturer.

KONSTEPIDEMIN 24 MAJ 2014 kl 14.00-24.00

Konstepidemin är ett konstnärligt resurscentrum i centrala Göteborg. Sedan 1987 är det gamla epidemisjukhuset arbetsplats för över hundra konstnärer inom många konstformer; bildkonst, ordkonst, musik, fotografi, konsthantverk, film och teater m.m.
Fyra gallerier för samtida konst och ett för internationell smyckekonst, scener, restaurang och gästateljéer. Verksamhet för barn,  ungdom och publik.
www.konstepidemin.se