oxygen architects AB

INTERNATIONELLT ARKITEKTTEAM VINNER TÄVLING FÖR HÖGHUS

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2012 05:42 CET

Oxygen architects (Stockholm) och N1 arkitekter (Oslo) har i samarbete med Skanska Sverige AB vunnit markanvisningstävlingen för Gävles nya landmärke, ett 12 våningar högt bostadshus i Nyhamn.

Gävle kommun bjöd in till markanvisningstävlingen. Uppgiften var att ta fram ett förslag på ett höghus som skall vara en yttre markering av det nya bostadsområdet Gävle Strand vid Nyhamn och utgöra ett landmärke.

Det vinnande förslaget är uppbyggt kring några centrala begrepp: stadsrum, lokal identitet, boendekvalitet och stadsliv. Genom byggnadens placering lämnas kajpromenaden offentlig och skapar en fond för livet längs Boulevardparken och kajen. I bottenvåningen har byggnaden lokaler för bl.a. resturang som skall bidra till att skapa en levande stadsdel. Byggnaden är smal och långsträckt och liknar en flagga. Den är indelad i vertikala fält med byggnadsmaterial som anknyter till Gävles historia både inom byggnader och industri (trä, segel, porslin, slaggsten och tegel) för att skapa en lokal anknytning och identitet. Byggnaden får mycket goda ljusförhållanden och de flesta lägenheter har panoramavy. Smarta planlösningar ger exklusiva boendekvaliteter.

Utdrag ur juryns omdöme om vinnande förslag ”Flagga”

-        En träffsäker platsanalys fångar på ett utmärkt sätt intentionerna i gestaltningsprogrammet för Gävle Strand

-        Förslaget utstrålar en säkerhet i formspråk, variation i materialval och fönstersättning, som gör byggnaden till ett landmärke.

-        Det djärva anslaget med en långsmal byggnad, som gränslar över Redargatan, ger en tydlig riktning ut mot Nyhamn och stärker boulevarden

www.o2a.se

www.n1.no

för pressbilder:  www.oxygenarchitects.com/pressbilder/pressbilder_tower.zip

Ämnen: Stadsplanering, Arkitektur, Design, Bostäder

Om teamet N1-O2A

oxygen architects AB (O2A) målsättning är att bli ett av de mest intressanta unga, nya arkitektkontoren i Sverige. Kontoret står för analytiskt arbete och nyskapande arkitektur och stadsplanering. Oxygen architects har uppmärksammats internationellt.

Vi underlättar för företag genom att erbjuda innovativa och smidiga lösningar inom bostäder, kontor och fastighetsutveckling. Våra kunder utgörs av såväl privata som offentliga uppdragsgivare.

Mer om oxygen architects: www.o2a.se / www.oxygenarchitects.com

för pressbilder och information kontakta: Sigrid Zenger, oxygen architects,
Banérgatan 37, S-115 22 Stockholm, tel. +46-739-19 23 79, sz@o2a.se

N1 arkitekter är en Oslo-baserad arkitektfirma med höga ambitioner. Kontoret har tidigare vunnit de internationella tävlingarna om nytt norskt ambassadörsresidens i Sofia, Bulgarien (1.pris, 89 bidrag. Samarbete med PML arkitektur), och nytt rådhuskvarter i Tromsö (2.pris, 67 bidrag). Vinnarprojekt i markanvisningstävlingen om utbyggnad av Nordmo-kvarteret i Elverum, Norge. Kontoret har deltagit i arkitekturbiennalen i Oslo. Vi har solid erfarenhet med realisering av byggnader med hög ambitionsnivå. Kontoret har betydlig erfarenhet med projektutveckling inom handel, kontor och bostäder.

N1 arkitekter har arbetat med Skanska, Veidekke, COOP, REMA 1000, SmartClub, Statsbygg och EBY (Oslo kommuns fastighetsbolag). Vi är publicerade i ArkitekturN, D2 och Byggenytt förutom dagspress. Vi etablerar oss nu på den svenska marknaden i samarbete med oxygen architects.

Mer om N1 arkitekter: www.n1.no

Kontaktperson: Martin Brundell (svensk partner) Rådhusgaten 30a, N-0151 Oslo