DOVADO

Internationellt genombrott för svenska Dovado

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 11:11 CET

När Kirgizistans teleoperatör Saima nu lanserar landets första mobila bredband med 4G sker det tillsammans med det svenska teknikföretaget Dovado, vars USB-routrar säljs tillsammans med Saimas 4G-modem. Det är företagets första större order utanför Norden. Lösningen innebär att de kirgiziska användarna kan låta många användare använda samma snabba mobila bredbandsanslutning, tack vare USB-routern Dovado Tiny.

Med Dovados USB-router Tiny får Saima Telecoms kunder bandbredd i klass med fiberoptik, utan att behöva gå via trådburen internetanslutning. Med Saimas nya 4G-nät i kombination med Dovado Tiny får man effektiva lokala nätverk med stor bandbredd, både för privata användare och företag.

Saima Telecoms 4G-nätverk öppnades i slutet av förra året och innebar ett stort steg framåt för landets telekommunikationer. Till en början har 4G-nätet byggts ut i förortsområden, där tillgången till internet hittills har varit mycket begränsad.

Dovado Tiny är världens minsta trådlösa USB-router med WiFi för mobilt bredband med 4G (och även 3G). Trots att den inte är mycket större än en tänd-sticksask har den full funktionalitet som trådlös router för såväl mobilt som trådburet bredband. I likhet med Dovados övriga produkter är den utvecklad i Sverige.

– Vi är givetvis mycket glada för samarbetet med Saima Telecom, som är den första teleoperatören utanför Europa som anammar vår 4G-router Tiny, säger Thomas Axaeus som är vd för Kista företaget Dovado. Bara två år efter att det första 4G-nätet såg dagens ljus ser tekniken nu ut att kunna utveckla sig till en världsstandard, där nya marknader tillkommer nästan varje vecka.
Samarbetet med Saima Telecom är ytterligare en bekräftelse på att vår svenskutvecklade router befinner sig i den absoluta tekniska framkanten. Vi kommer att presentera många fler internationella samarbeten under det kommande året.

– Slut –

Högupplösta bilder och fler pressreleaser från Dovado finns på MyNewsdesk: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dovado

För ytterligare information, kontakta:
Samir Madani, marknadschef, 08-522 918 85 eller 070-945 63 96, samir.madani@dovado.com

OM DOVADO:
Dovado utvecklar applikationer för mobilt bredband och telefoni. Företaget grundades 2004 och har utvecklings- och försäljningskontor i Kista norr om Stockholm. Mer info finns på www.dovado.com