AFA Försäkring

AFA Försäkring får internationellt pris för Uppsökande kundtjänst

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 10:06 CET

AFA Försäkring tilldelades i går kväll det internationella priset Quality Innovation of the Year för vår uppsökande kundtjänst. Priset delades ut i Helsingfors i närvaro av Finlands president.

Quality Innovation of the Year syftar till att stimulera fler högklassiga innovationer. Tävlingen är ett samarrangemang mellan kvalitetsstiftelserna i Sverige, Finland och Estland. Tävlingen ger företag och organisationer i de tre länderna en möjlighet att jämföra sig själva gentemot sin omgivning och att få återkoppling utifrån olika kvalitets- och innovationsaspekter.

AFA Försäkring vann pris i kategorin Large organizations för  ”Proactive customer service in social media” och motiveringen var:
”AFA Försäkring söker upp kunder som bloggar om sjukskrivning, arbetsrelaterade skador eller föräldraledighet och informerar dem om att de sannolikt har rätt till ekonomisk kompensation genom sin försäkring. AFAs främsta mål är att ingen försäkrad person skall missa sin rättmätiga ersättning.”

Quality Innovation of the Year arrangeras i Sverige för första gången, och i Estland för andra året i rad. I Finland har tävlingen arrangerats årligen sedan 2007. Utvärderingen och domarkommitténs beslut grundas på ett skriftligt underlag som organisationerna lämnat in. Prisceremonin i Helsingfors den 10: e november ägde rum i närvaro av Finlands president Tarja Halonen.

Mer information om Quality Innovation of the Year finns på www.siq.se.

AFA Försäkring fick tidigare i år (den 7 april) utmärkelsen Årets Innovation i försäkringsbranschen för sin Uppsökande kundtjänst vid Risk & Försäkring Insurance Awards.

AFA Försäkrings uppsökande kundtjänst startade i november 2010. Genom ett sökverktyg får kundcenter rapporter om de som bloggar om arbetsskada, sjukskrivning eller föräldraledighet. Kundcenter besöker bloggarna för att se om de är aktuella för vår försäkring och skriver i så fall in en kommentar och tipsar om hur man kontaktar oss.

Kollektivavtalade försäkringar är en av de vanligaste anställningsförmånerna i Sverige. Mer än fyra miljoner människor är idag försäkrade hos AFA Försäkring och omfattas av minst en av våra försäkringar.

Mer information:
Rolf Eriksson, presschef, AFA Försäkring, 08-6964816, 0708-939577, rolf.eriksson@afaforsakring.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se