Spring Wine & Spirits

Internationellt prisade Coto Real Reserva 2008 – nyhet på Systembolaget

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2013 08:59 CEST

Från klassiska El Coto i Rioja lanseras den andra september Coto Real Reserva 2008 i Systembolagets ordinarie sortiment. Sverige är den första marknaden i världen att sälja denna årgång som vunnit guld i den internationella vintävling Mundus Vini.

Den största skillnande på Coto Real årgång 2008 jämfört med tidigare årgångar är att vinmakaren nu satsat på att göra ett mer fruktdrivet vin. Föregångarna har haft tydliga mognadstoner, klassiska för Rioja, som nu har tonats ned med kortare tid på fat. Ett grepp som bland annat resulterat i en guldmedalj i den internationella vintävlingen Mundu Vini.

Druvorna skördades för hand under första veckan i oktober 2008 och jäste sedan i ståltankar. Efter det skedde kallmaceration följt av 10 dagars jäsning i 24 grader. Vinet fick slutligen vila 15 månader på franska (10%) och amerikanska ekfat (90%) innan buteljering.

Doften är varm och bärig av mörka körsbär, björnbär och slånbär. Här uppvisas även toner av ek och läder. Smaken i Coto Real Reserva 2008 har en bra balans mellan härlig torkad frukt och ekfat. Den eleganta syran möter smaken av mörka körsbär, plommon och tobak. Där finns även toner av läder och kryddor. Allt avrundas med ett något lättare, friskt avslut.

Detta vin ska serveras till smakrika rätter av kött, till exempel entrecôte med tryffelsmör, fågel, gärna vilt och då älgfärsbiffar med svampsås. Vinet passar även bra till karaktärsfulla fårostar som Roquefort och hårdostar som Gruyère och Parmigiano-Reggiano.

Coto Real Reserva 2008
Ursprung: Spanien, Rioja | Producent: El Coto de Rioja | Druva: Tempranillo | Årgång: 2008 | Alkoholhalt: 14% | Vol: 75cl | Art.nr: 2729 | Pris: 119kr | Lansering: 2 september 2013, ordinarie sortiment.

För mer information, vänligen kontakta;

Jenny Hagberg, produktchef på Spendrups Vin, tel 0701-827758, jenny.hagberg@spendrupsvin.se

www.spendrupsvin.se

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 70-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.