Boplats Göteborg

Internationellt seminarium: Tillväxt - Vad betyder boendet?

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 09:53 CEST

Hur gick Zürich från en stad i kris på 90-talet till förstaplatsen bland 215 städer i Mercers världsstadsranking? Hur kan Helsingfors bygga nya hyresrätter i attraktiva lägen för alla inkomstgrupper? Möt också Göran Johansson (s) som berättar om Göteborgs strategier för en uthållig tillväxt.

Tidigare flyttade människor dit jobben fanns. Idag flyttar jobben till människorna. Vilken roll spelar då bostadsmarknaden och hyresrätten för att attrahera människor och främja företagens rörlighet?

Internationellt seminarium
Inbjudna talare från Zürich och Helsingfors berättar om boendet och regionutvecklingen kring de båda städerna.

Zürich har en rörlig internationell arbetsmarknad där det idag råder en byggboom för hyresrätter. Schweiz har dessutom Västeuropas högsta andel hyresrätter, 66 %. I Helsingfors har man ett ambitiöst tillväxtprogram för bostadsmarknaden där man har hittat lösningar för att bygga hyresrätter som alla inkomstgrupper kan efterfråga.

På programmet står också professor Göran Cars vid KTH som forskar just på frågan vad boendet betyder för tillväxten. Göran Cars delar med sig av de senaste forskarrönen.

Maria Meyer-Martins, VD på Boplats Göteborg berättar om hur efterfrågan på hyresrätter ser ut - särskilt från dem som vill flytta till Göteborg.

Varmt välkomna till Boplats Göteborgs seminarium Tillväxt: Vad betyder boendet?, fredag 19 september 2008, kl. 08.30 - 13.00, i Wallenstamsalen, Göteborgs Stadsmuseum, Norra Hamngatan 12.

Medverkan för pressen är kostnadsfri.
Anmälan sker till shahbaz.khan@boplats.se

Seminarieprogrammet följer nedan:

Tillväxt! Vad betyder boendet?
- 19 september 2008, kl. 08.30 - 13.00,
- Wallenstamsalen, Göteborgs Stadsmuseum, Norra Hamngatan 12.

08.45 Inledning
Maria Meyer-Martins, VD Boplats Göteborg

08.50 Boende och bostadskvalitet - vad betyder det för tillväxten?
Göran Cars, professor i samhällsplanering vid KTH

09.35 Paus med kaffe

10.00 Strategier för en uthållig tillväxt i Göteborgsregionen
Göran Johansson, Kommunstyrelsens ordförande i Göteborgs Stad och ordförande i AB Framtiden

10.45 Helsingfors: Bygger hyresrätter, för alla inkomstgrupper
Markku Leijo, Deputy head of division Fastighetskontoret (bostadsavdelningen), Helsingfors

11.30 Bensträckare

11.45 Zürich: En attraktiv arbetsmarknad, med byggboom för hyresrätter
Alex Martinovits, Projektledare, Stadt Zürich, Stadtentwicklung. Föredraget hålls på engelska.

12.30 Finns "tillväxtfolket" bland de sökande?
Maria Meyer-Martins, VD Boplats Göteborg, beskriver hur efterfrågan på hyresrätter ser ut
i Göteborgsregionen.

12.50 Avslutning

För ytterligare information:
Shahbaz Khan, informatör, Boplats Göteborg
Tel. 031 - 100 254, 0703 - 20 79 28

Boplats Göteborg är en marknadsplats för bostäder i Göteborg. Boplats Göteborg ägs av Göteborgs Stad, de kommunala bostadsbolagen Bostads AB Poseidon, Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag (Bostadsbolaget) och Familjebostäder i Göteborg AB samt de privata fastighetsägarna genom Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen. Boplats Göteborg förmedlar inga lägenheter, det görs alltid av bostadsbolagen själva. För mer information besök www.boplats.se.