Ving Sverige AB

Internet på hotellet viktigt för 5 av 10 semesterfirare

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2012 09:48 CEST

På semestern kopplar vi gärna bort vardagens alla måsten, men trots det vill många vara uppkopplade på internet. Vings resepanel, där 7 474 personer svarat på frågor om res- och semestervanor, visar att hela 5 av 10 semesterfirare anser att internet på hotellet är viktigt under semestern. Av dem som gärna kopplar upp sig är de främsta skälen att hålla kontakt med nära och kära samt att kunna hålla sig au jour med vad som händer i omvärlden.

-  Många vill passa på att njuta av sin lediga tid under semestern och slippa stressen med att alltid vara uppkopplad, vilket såklart är positivt. För dem som vill koppla upp sig erbjuder många hotell bra internetuppkoppling och sedan en tid tillbaka har alla våra egna hotell, Sunwing Resort, gratis WiFi, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topplista: Varför internetuppkoppling?

1. För att kunna hålla kontakt med familj och vänner via mail och sociala medier (63 procent)
  2. För att kunna läsa svenska nyhetssajter (52 procent)
  3. För att kunna söka information om resmålet (48 procent)
  4. För att kunna använda Facebook och andra sociala medier (27 procent)
  5. Det är viktigt för barnen (12 procent)

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Cirka 7474 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor.  Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2012.