Nordnet Sverige

Internetmäklarnas handel ökade på Stockholmsbörsen och NGM under tredje kvartalet

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 11:36 CEST

Under tredje kvartalet gjorde Internetmäklarna ca 26 600 avslut per dag på Stockholmsbörsen och NGM jämfört med 14 400 under motsvarande period 2004. Det är en ökning med 85% vilket gör det till det mest aktiva tredje kvartalet som vi sett sedan IT-bubblan. Det visar statistik som Nordnet tagit fram.

”Aktiviteten bland privatpersoner fortsatte att vara mycket hög. Orsaken var det starka börsläget som vi haft under de senaste månaderna”, säger Jessica Gertun, informationschef på Nordnet.

Under tredje kvartalet minskade Ericssons dominans och istället ökade intresset kraftigt för prospekteringsbolagen.

”Oljeprisets starka utveckling gjorde att intresset för oljeprospekteringsbolagen blev starkare och starkare under kvartalet.” säger Jessica Gertun .

No
Aktier
Antal avslut och andel av antal avslut

snitt per dag Q3

0,94%

Totalt:
100,00%

Statistiken avser antal avslut av Internetmäklarna på de två börserna Stockholmsbörsen och NGM för dels hela tredje kvartalet 2005 samt dels för september månad 2005. Internetmäklarna innefattar Nordnet, Aktiedirekt, Avanza, E*trade och Skandiabanken.

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, Informationschef, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

The Nordnet Group provides user-friendly and cost efficient services to private investors and companies within share trading, mutual fund investments and pension savings plans. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on the Stockholm Stock Exchange. Nordnet Securities Bank AB is the leading Internet broker in the Nordic region with more than 100 000 clients in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnetpankki.fi, www.nordnetonline.de and www.eurotrade.lu.