The Internship Factory

Internships framtidens metod att rekrytera studenter

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 14:57 CET

Från teorier och böcker till verkliga utmaningar. Internships ger företag och studenter chansen att tidigt lära känna varandra. Men det är få studenter och företag som tar vara på möjligheten. Det är något som studenter från Chalmers, KTH och Handelshögskolorna i Göteborg och Stockholm nu ändrar på.

I Sverige tar drygt 50 000 studenter examen från högskolor och universitet varje år, men bara en bråkdel av studenterna genomför internships. Många företag tar inte vara på svenska unga talanger. Samtidigt känner långt ifrån alla studenter till internships och möjligheterna till drömjobbet som det ofta leder till.

Varken företag eller studenter gynnas av dagens rekryteringsmetoder, där relationerna skapas först efter examen. Studenter vill lära sig genom praktiskt arbete. En nyligen genomförd undersökning av Jusek visar att 3 av 4 ekonomer vill ha mer praktik i sin utbildning.

Internships bidrar till en nätverksrekrytering där relationer byggs på lång sikt. Studenten lär känna företaget och får relevant arbetslivserfarenhet, samtidigt som företaget får en värdefull projektresurs i prioriterade frågor. De tidsbegränsade internshipsen innebär även en ömsesidig utvärderingsperiod och möjliggör därmed säkrare rekryteringar för företaget. Genom internships skapar företaget även långsiktiga nätverk med i framtiden potentiella anställda, kunder och leverantörer.

- Svenska arbetsgivare har en enorm potential att ta vara på möjligheterna med internships. Att studenter närmar sig arbetslivet redan under studietiden är något som båda parter vinner på, säger Sanna Dahlgren, medgrundare till The Internship Factory, ett initiativ skapat av studenter från Handelshögskolan i Göteborg och Chalmers som hjälper företag att utveckla och skapa internships.

- Studenterna har fått nog. Vi vill se en ökad kontakt med arbetslivet under studietiden. Även om du inte väljer att jobba på ett företag som du gjort internship på, lär du dig så mycket mer än du gör i klassrummet, säger Adrian Ansari Hedmark som tillsammans med studenter från KTH, Chalmers och Handelshögskolan i Stockholm har lanserat myinternship.se, en tjänst där studenter kan jämföra och söka internships i hela Sverige.

The Internship Factory och myinternship.se är två nystartade initiativ med syfte att stärka utvecklingen av internships. Fler studenter kräver internships. Frågan är vilka företag som vågar ta chansen att lära känna framtidens talanger och dra nytta av de stora fördelarna som internships erbjuder.

För mer information om våra tjänster, vänligen kontakta:

Sanna Dahlgren, The Internship Factory, +46 73 534 16 82, sanna@theinternshipfactory.com
Adrian Ansari Hedmark, myinternship.se, +46 72 002 13 33, adrian@myinternship.se

The Internship Factory är ett nystartat bolag av studenter från Handelshögskolan i Göteborg och Chalmers. Bolaget startades för att få fler företag borde ta vara på fördelarna och möjligheterna med internships och hjälper därför företag att skapa och utveckla internships.