Djurens Rätt

Intersport ansluter sig till Djurens Rätts Pälsfria lista

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2014 11:19 CET

Intersport, ett av Sveriges mest kända varumärken, har anslutit sig till Djurens Rätts Pälsfria lista och sällar sig därmed till de drygt 290 företag världen över som tagit ställning mot päls.

Den globala pälshandeln tar årligen livet av 75 miljoner djur världen över, men nu har ännu ett företag tagit ställning för pälsdjuren. Intersport är ett av Sveriges mest kända varumärken, har drygt 150 butiker runt om i landet och finns från idag med på Djurens Rätts förteckning över företag som inte säljer päls.

– Vi är glada över att kunna välkomna Intersport till Djurens Rätts Pälsfria lista. Ju fler företag som tar ställning mot päls desto starkare blir rösten för ett mode utan att djur ska behöva sätta livet till, säger Maria Kaller, konsumentansvarig på Djurens Rätt och ansvarig för Fur Free Retailer Program i Sverige.

– Att finnas med på Djurens Rätts Pälsfria lista är ett viktigt steg i Intersports arbete med CSR (företags samhällsansvar) där frågan kring oetisk djurhållning är en central del. Intersport tar avstånd från att djur avlivas för sin päls skull och förhoppningen är att vårt ställningstagande har en verkan mot pälsindustrin, säger Catherine Nasser, CSR & Quality Coordinator på Intersport AB.

Beslutet gäller Intersport Sverige, och i dagsläget inte Intersport i andra länder. Intersport Italien är sedan tidigare anslutna till Fur Free Retailer Program.

Djurens Rätts Pälsfria lista ingår i Fur Free Retailer Program, en internationell överenskommelse där företag försäkrar att de inte säljer eller kommer att sälja klädesplagg eller accessoarer med djurpäls. Fur Free Retailer Program drivs av Fur Free Alliance, som består av ett 30-tal organisationer världen över som arbetar för en pälsfri handel. Djurens Rätt ansvarar för verksamheten i Sverige.

De företag som är anslutna till den pälsfria listan finns att hitta på www.palsfrihandel.se samt i mobilappen Djurvänligt. Den internationella listan finns på www.furfreeretailer.com.

Maria Kaller
Konsumentansvarig, Djurens Rätt
maria.kaller@djurensratt.se

Anni Sandgren
Presskontakt, Intersport AB
anni.sandgren@intersport.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 35 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett samhälle fritt från djurförtryck. Djurens Rätts ekonomi är helt beroende av frivilliga bidrag.