Universal Music Sweden

Intervjuer med Bright Eyes på onsdag den 16 Februari samt spelning på Debaser!

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 12:29 CET

Idag släpps även det sjunde studioalbumet "The People’s Key" som är den första fullängdaren efter 2007 års "Cassadaga". I samband med detta känns det extra kul att kunna erbjuda den svenska publiken en chans att återse Bright Eyes. Tveka inte. Alla kommer att vara där!

Under snart femton år har Conor Oberst lunkat omkring på den dammiga prärien, gjort små klaustrofobiska sånger som slagit sig rakt in i hjärtat hos både blödande tonårshjärtan såväl som förkalkade diton hos härdade country-die-hards. Och få har det gjort det med sådan vigör som han!

Med sitt brustna vibrato, som är så signifikativt för Oberst, och uppbackad av både en och annan storhet från indievärldens panteon, har Bright Eyes blivit ett fordon som graciöst krängt sig fram på vägarna. De har lämnat efter sig ett flertal musikaliska fossil i form av storartade album som ett efter ett ägnats stor uppmärksamhet; med "Fever & Mirrors" trampades det lite på gasen och efterföljande "Lifted or The Story Is In The Soil, Keep Your Ears To The Ground" skjutsades bullseye in i stjärndomen. Förutom ett stort antal turnéer med Bright Eyes har Oberst hunnit vara delaktig i diverse lyckade sidoprojekt som Desaparecidos och Monsters of Folk (en samling nutida udda stjärnor: Jim James från My Morning Jacket, M Ward och Mike Mogis).

Bakom Bright Eyes finns Conor Oberst. Bright Eyes bildades 1995 i Omaha, Nebraska och består även av Mike Mogis och Nate Walcott. Debutalbumet "A Collection of Songs Written and Recorded 1995-1997" kom 1998. Först 2002 blev Bright Eyes uppmärksammad ordentligt i musikpressen som en ny artist. Samma år släpptes "Lifted or The Story Is In The Soil, Keep Your Ear To The Ground". 2004 toppade Bright Eyes Billboardlistan med två singlar, "Lua" och "Take It Easy (Love Nothing)". 2005 kom plattan "I'm Wide Awake, It's Morning" och "Digital Ash in a Digital Um". 2007 kom albumet "Cassadaga". 2008 och 2009 släppte Conor Oberst album och turnerade med Conor Oberst and the Mystiv Valley Band och Monsters of Folk. Albumet "The People's Key" planerades till release den 15 februari 2011, på Conors födelsedag.