Malmö Opera och Musikteater

intervjuer med solisterna i Les Misérables

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2011 16:35 CEST

Den 27 juni tjuvstartar repetitionerna inför nästa säsongs stora svenska musikalhändelse, Malmö Operas uppsättning av LES MISÉRABLES. Regissören Ronny Danielsson samlar solister och delar av det konstnärliga teamet för en veckolång genomgång av den klassiska musikalen. Under veckan kommer det också att finnas tillfälle för intresserade journalister att träffa medlemmarna i ensemblen för enskilda intervjuer.

Solisterna i LES MISÉRABLES är en skön blandning av rutinerade kändisar och unga nyutexaminerad artister. Dan Ekborg spelar huvudrollen som Jean Valjean, en förrymd fånge som lyckats skapa sig en tillvaro utanför murarna men som aldrig kan sluta se sig över axeln. Fred Johanson gör Javert, den outtröttlige polisen som jagar honom. De småkriminella Thénardiers spelas av Peter Harryson och Marianne Mörck

Två rader om…

Dan Ekborg som Jean Valjean: veteran från Dramaten och privatteatrarna. Har nyligen gjort musikalversionen av Sommarnattens leende och dokusåpan Stjärnorna på Slottet.

Fred Johanson som Javert: en av Sveriges mest rutinerade musikalartister. Gjorde Pontius Pilatus när Malmö Opera satte upp Jesus Christ Superstar.

Peter Harryson som Thénardier: Dramatenskådespelare som blev folkkär genom Hedebyborna och älskad programledare för Så ska det låta.

David Lundqvist som Thénardier: musikalartist som gjort roller i bland annat West Side story och Sweeney Todd. Medverkade nyligen i Göteborgsoperans Sunset boulevard.

Marianne Mörck som Madame Thénardier: göteborgare som blivit synonym med Malmö Opera. Sångerska, skådespelare, komedienne, regissör, en stor yrkesmänniska och lika stor personlighet.

Evamaria Björk som Madame Thénardier: tillhör Helsingborgs stadsteaters fasta ensemble sedan 1994, där hon bland annat gjort Tiggarens opera och Cabaret.

Anders Gjönnes som Enjolras: norskfödd musikalartist, nyutexaminerad från Högskolan för scen och musik i Göteborg, men har redan hunnit göra general Glossop i Jekyll & Hyde på Malmö Opera.

Andreas Eldéen.som Enjolras: hoppat in i huvudrollen i Malmö Operas Jekyll & Hyde, sjungit i Blodsbröder, Jesus Christ Superstar och Spring Awakening.

Philip Jalmelid som Marius: gotlänning som kom sent in i yrket, han utbildade sig först till bilmekaniker. Spelade Jakob i Jesus Christ Superstar på Malmö Opera.

Emmi Christenson som Cosette: från Vessigebro utanför Falkenberg. Turnerat med Skånska Operan sommaren 2010 och gjorde Fantastics på Malmö Opera samma år.

Mathilda Anell som Cosette: Röingebon var en av de yngsta någonsin som kommit in på Operahögskolan i Stockholm. Sjöng i Kungliga Operans Läderlappen, som sändes i SVT på nyårsafton.

Karolin Funke som Fantine: född och uppvuxen i Karlskoga, men bor nu i Stockholm. Gjorde I hetaste laget på Oscars förra året.

Annica Edstam som Fantine: spelade Éponine när Les Miserables senast sattes upp på Malmö Opera. Nu gör hon den olyckliga Fantine.

Ida Högberg som Éponine: debuterade i Mamma Mia på Cirkus i Stockholm 2006. Spelar på Malmö Opera samtidigt som man kan se henne som Annika i Lasse Åbergs The Stig Helmer story.

Fredrik Lexfors understudy Valjean: filmaktuell (nyinspelningen av Åsa-Nisse) musikalartist från Vinslöv. Medverkade i Malmö Operas uppsättning av Jesus Christ Superstar.

Daniel Engman understudy Javert : nyligen i We will rock you på Cirkus i Stockholm samt The producers på Slagthuset i Malmö.

För intervjuer eller annan information, kontakta Torgny Nilsson, pressansvarig på Malmö Opera, gärna innan midsommarhelgen.

Torgny Nilsson

Pressansvarig/Publicity manager

Malmö Opera

SE- 200  10 MALMÖ

Växel/Switchboard +46 40 20 84 00

Tel / Phone +46 40 20 84 22
Mobil / Mobile +46 703 55 81 80

Biljettkassa/Box office +46 40 20 85 00
torgny.nilsson@malmoopera.se
www.malmoopera.se

LES MISÈRABLES premiär 16 sept 2011 på Malmö Opera

Musikal av Alain Boublil och Claude-Michel Schönberg efter en roman av Victor Hugo.

Musik: Claude-Michel Schönberg

Sångtexter: Herbert Kretzer