Bergslagens Destilleri Örebro

Intressant besök från Skottland på En Öl & Whiskymässsa

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2013 11:01 CEST

Intressant besök från Skottland på En Öl & Whiskymässsa

I Bergslagens Destilleris monter på ”En Öl & Whiskymässa” 12-13 april i Göteborg medverkar även The Scotch malt whisky society (SMWS). Det är en global whiskyklubb med över 26 000 medlemmar i 15 länder och där medlemmarna erbjuds att köpa unik single cask whisky från 129 destillerier.

Under mässan kan ni träffa Georgie Bell, ambassadör för SMWS, som gästar mässan för att dela med sig av sin passion för single cask whisky och hon kommer bl.a. att berätta en del av hemligheterna bakom om hur SMWS väljer ut sina unika fat för buteljering och vad som skiljer SMWS från andra oberoende buteljerare.  Georgie kommer även att informera om hur The Society är uppbyggt och hur ett medlemskap i den svenska avdelningen även är ett globalt medlemskap. The Society är känd som en av världens bästa oberoende buteljerare och i år firar de 30 år och är fortfarande som de själva uttrycker det, ”still one of a kind”.

I montern på mässan kommer besökarna att bl.a. få prova en single cask whisky från Wales och single cask whisky från Glenmorangine, Rosebank, Kilchoman och Laphroaig för att nämna några. – Jag tror vi är ensamma om att ha med oss en buteljering från Wales, det är en 7-årig buteljering som legat på Portfat, fantastiskt bra, säger Georgie med ett stort leende.

Georgie är mycket väl insatt i whiskyvärlden, hon har besökt de flesta destillerier i Skottland och deltagit i många whiskyfestivaler över hela världen samt att hon har en fullvärdig utbildning i destillering. Hon finns tillgänglig under mässan och svarar mer än gärna på alla era frågor.

Som det enda destilleriet i världen är Bergslagens Destilleri i Nora värd för denna exklusiva klubb. På destilleriet finns en Society-bar för medlemmar och allmänheten med just nu över 80 olika buteljeringar från 50 destillerier.

Fakta The Scotch Malt Whisky Society
- Grundades 1983 av en grupp vänner i Edinburgh
- En nyfiken och unik whiskyklubb
- Endast Singel Cask, Cask Strengh Whisky från utvalda fat
- Mer än 26.000 medlemmar i 15 länder
- Har funnits i Sverige sen 2011, just nu 210 medlemmar
- www.smws.se

För ytterligare information
Patrik Axelsson, Försäljningschef, patrik@bergslagensdestilleri.se, 0733 - 18 90 00

Loggor: http://www.bergslagensdestilleri.se/om/press-media/

Bergslagens Destilleri är ett destilleri Nora, vi ska tillverka och sälja maltwhisky. Just nu färdigställs byggnationen av destilleriet som kommer bli en destination för whiskyupplevelser. I samma lokal som destilleriet kommer det bla. finnas whiskybar, restaurang, besökcentra, shop och konferensavdelning.