Slow Food Stockholm

Intresset var mycket stort för Slow Food Stockholms ”Investera i våra barns mat – dina val gör skillnad”

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 14:41 CET

Slow Food Stockholms arrangemang ”Investera i våra barns mat – dina val gör skillnad” på Ekoteket den 3 november lockade ett par hundra vuxna och barn.

Kunskap om mat och livsmedel, hur de produceras, hur råvaror har odlats, producerats och förädlats är förutsättning för att kunna göra medvetna val. Mat utan identitet ger oss inga val alls.

Många föräldrar sa det var frustrerande att inte kunna påverka utbudet i sina barns mat på förskola och i grundskola. På Slow Food Stockholms tävling Varför är det viktigt att veta varifrån maten kommer?” svarade 9-åriga Olivia att ”Bra mat ger ett bra liv för både människor och djur”. En workshop rörande barns mat och om offentlig upphandling för offentliga kök avslutade dagen.

Extra höstlovsfestligt blev det när besökare, stora som små, fick äta nygräddade pannkakor bakade med dinkel-virvelmjöl och mjölka en låtsaskossa.

En slogantävling om varför det är viktigt att veta var maten kommer ifrån lockade många deltagare. Vinnaren kommer snart att utses.

”Investera i våra barns mat – dina val gör skillnad” var det tredje av fyra tillfällen som Slow Food Stockholm arrangerar tillsammans med Ekoteket i Kulturhuset för att betona vikten av bra råvaror och god hantering av dem. Nästa tillfälle blir den 10/12 med Slow Foods Terra Madre-dag.

Slow Food i Sverige bildades 1991 på initiativ av Carlo Barsotti, som i dag är stockholmsconviviets hedersordförande. Under årens lopp har vi haft många kulinariska träffar, där mat och kultur ofta fått samverka. Men den viktigaste uppgiften är att sprida information och skapa debatt kring Slow Foods idéer. Slow Food har idag drygt 100.000 medlemmar i 1.300 lokala föreningar, convivier, i 153 länder

Slow Food har skapat Terra Madre, ett globalt nätverk av odlare, fiskare, producenter, kockar med flera kategorier. Terra Madre är ett viktigt verktyg för Slow Foods strävan att modernisera helhetssynen på matkulturen och skapa förändring. Vartannat år samlas över 5000 representanter från hela världen till ett Terra Madre-möte i Turin för att diskutera framtiden för världens matproduktion.