Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB

Introduktionerna tar fart på europabörserna

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 08:56 CET

Allt fler bolag ser dagens ljus på europabörserna och trenden är att volymmässigt större introduktioner nu genomförs. I ett globalt perspektiv dominerade de kinesiska börserna kraftigt under 2009 med en volymökning av introduktionerna på ca 166 % i förhållande till 2008. Det visar PricewaterhouseCoopers kartläggning av marknadsnoteringar för 2009.

– Efter tre händelsefattiga kvartal ökade aktiviteten markant när det gäller börsintroduktioner i Europa under årets sista kvartal, både sett till antalet introduktioner och till värdena på dessa. Vi ser med optimism på inledningen av 2010 i Europa och globalt förutspår vi att Kina går fortsatt starkt och befäster sin position som ledande region för börsintroduktioner, kommenterar Lennart Danielsson ansvarig för IPO Services vid PricewaterhouseCoopers.

Under Q4 2009 genomfördes 61 nya noteringar på europabörserna till ett värde av 5,0 miljarder euro. En tydlig ökning i jämförelse med de 44 listningar som omfattade ett insamlat kapital av 1,4 miljarder euro under årets tredje kvartal och även en stor värdemässig ökning i förhållande till de 1,2 miljarder euro som de 64 introduktionerna inbringade Q4 2008.

NYSE Euronext dominerade värdemässigt bland de europeiska börserna med 13 introduktioner till ett totalt insamlat värde av 1,9 miljarder euro. Därefter följde Warsaw Stock Exchange med 16 noteringar som inbringade 1,5 miljarder euro. London-börserna tappade mark och fick nöja sig med en tredjeplats med 14 noteringar till ett värde av 951 miljoner euro.

De fem största börsintroduktionerna i Europa under Q4 2009:

Bolag/Värde (euro)/Börs
Polska Grupa Energetyczna (energi), 1,4 miljarder, Warsaw Stock Exchange
Delta Lloyd (försäkring), 1,0 miljarder, NYSE Euronext
CFAO (industri), 806 miljoner, NYSE Euronext
Gartmore Group (investment), 378 miljoner, London
Better Capital (investment), 158 miljoner, London

För helåret 2009 genomfördes 151 nya noteringar på europabörserna till ett värde av drygt 6,8 miljarder euro, vilket både volymmässigt och sett till antalet introduktioner är under hälften av nivån för 2008.

– Medan börsnoteringarna halverades i Europa under 2009 och stod och stampade volymmässigt i USA, såg vi istället en exceptionell ökning i Kina och Hong Kong. 172 introduktioner till ett värde av 42,3 miljarder euro placerade regionen på en odiskutabel förstaplats, säger Lennart Danielsson.

Internationell jämförelse av börsintroduktioner 2009 - Europa, USA och Kina (inkl Hong Kong):

Kina (inkl Hong Kong)/USA/Europa
Antal introduktioner: 172, 68, 151
Värde (miljarder euro):42,3, 17,2, 6,8
Värde i förhållande till 2008 (%): + 166,2, - 9,8, - 51,0

Läs mer om rapporten IPO Watch Europe Q4 2009 på www.pwc.com/se/marknadsnotering.

För mer information kontakta:
Lennart Danielsson, ansvarig för IPO Services, PricewaterhouseCoopers
Tel 08-555 333 35, mob 0709-29 33 35

Martin Askman, pressansvarig, PricewaterhouseCoopers
Tel 08-555 336 85, mob 0709-29 36 85

Fakta om PricewaterhouseCoopers:
PricewaterhouseCoopers i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PricewaterhouseCoopers i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PricewaterhouseCoopers som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 163 000 medarbetare i 151 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.