Beijer Electronics AB

Intuitiv avancerad HMI soft control från Beijer Electronics

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2012 08:58 CEST

Beijer Electronics utvidgar produktsortimentet genom att introducera HMI soft control under eget varumärke. Den nya iX TxA Softcontrol-serien kombinerar intuitiv HMI-teknologi med avancerad soft control i ett kompakt format, något som ger en avskalad och effektiv automationslösning.

iX TxA SoftControl-serien är en kombination av två väletablerade automationsprodukter; Beijer Electronics HMI-lösning iX och CoDeSys Control V3.

Beijer Electronics HMI-lösning iX erbjuder hög funktionalitet, pekskärm med avancerad grafik och öppna systemfunktioner. CoDeSys är marknadens ledande IEC 61131-certifierade utvecklingsverktyg och har etablerat sig som standard inom PLC-programmering.

Integrerad visualisering och styrning i samma enhet reducerar konstruktionskostnaderna eftersom antalet komponenter och kabelanslutningar blir färre. Med skärmstorlekar på 4, 7 och 10 tum ger iX TxA SoftControl en kostnadseffektiv lösning med kraftfull HMI-funktionalitet kombinerad med avancerad styrning för små och medelstora applikationer. HMI soft control kommunicerar med standardiserade I/O-system, vilket ger en elegant och flexibel lösning.

Med iX TxA SoftControl kan CoDeSys tag-listor importeras direkt i iX-mjukvaran, vilket gör att antalet steg i utvecklingsprocessen minskar. Resultatet är säkrare applikationer med färre fel. I tillägg blir det enklare att ändra och felsöka i applikationer.

Touch-paneler från Beijer Electronics har processorer med hög prestanda och den senaste skärmteknologin med LED-bakgrundsbelysning. Detta ger en lättläst och klar skärm med stor visningsvinkel. Snabb, enkel montering och ett kompakt format förenklar installationen av panelerna.

Funktioner

• IEC 61131-3 med standard programmeringsspråk
  • Windows Embedded CE RTOS
  • ARM9 400 Mhz CPU
  • 80 MB applikationsminne
  • 16 Kbyte non-volatile minne för lagring av data
  • Ethernet-gränssnitt som programmeringsport
  • On/Offline-programmering
  • Inbyggd PLC-simulator
  • OPC-kommunikation till HMI/SCADA
  • Extern I/O-bus: Modbus RTU

Kontakt

För ytterligare information vänligen kontakta Axel Gustafson, Product Manager HMI, Beijer Electronics på +46 (0)40 35 84 36, eller besök vår hemsida www.beijer.se.

Om Beijer Electronics

Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 21 länder och en omsättning på 1,4 miljarder kronor 2011. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholms Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijerelectronics.se