Svenska Freds

Invasionshot kvar i försvarets planering

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2008 09:58 CEST

Trots att invasionshotet är avskrivet med stor politisk enighet ligger militära väpnade angrepp från Ryssland fortfarande till grund för svensk försvarsplanering, avslöjar tidningen Pax i det senaste numret. Svenska freds har tagit del av hemliga bilagor till Försvarsmaktens perspektivplanering vilka visar på stora skillnader mellan hur försvaret uppfattar sina uppgifter och den officiella försvarspolitiken.

I de scenarier som finns i de hemligstämplade bilagorna till perspektivplaneringen beskrivs hur Ryssland går till anfall mot Sverige efter en konflikt mellan Norge och Ryssland över energitillgångar i Norra Ishavet. I ett annat scenario beskrivs svenskt deltagande i en konflikt utanför Sveriges gränser, med syfte att försvara svenska ekonomiska intressen. Dessa scenarier ligger långt från de uppgifter och den omvärldsbevakning som presenteras från politiskt håll.

I senaste numret av Pax uppmärksammas också att Svenska freds- och skiljedomsföreningen, världens äldsta ännu existerande fredsförening, fyller 125 år. Pax har frågat tio opinionsbildare hur de ser på Svenska freds samt låtit fyra före detta ordföranden summera framgångar och bakslag. Men först berättar Pax historien, från bildandet den 2 april 1883 till i dag. Flera frågor går som röda trådar genom historien: kampen mot värnplikt, vapenexport och kärnkraft, tron på nedrustning, internationellt samarbete och internationella domstolar.

Senaste Pax finns att läsa på:

www.svenskafreds.se/pax

länk till artikeln om försvaret:

*************
Eva Kellström Froste