Socialdemokraterna i Stockholms län

Investera i undersköterskors villkor

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 09:45 CEST

Undersköterskornas kompetens är omistlig i sjukvården. Omvårdnadskompetensen underskattas allt för ofta. Fackförbundet Kommunal har länge fört kampen både för att uppvärdera undersköterskornas roll i sjukvården och för bättre villkor för sina medlemmar. Rätt till heltid och rätt till trygga anställningar är rimliga krav. Socialdemokraterna går Kommunal till mötes genom ett sjupunktsprogram som stärker deras roll i Stockholmsvården.

–Omvårdnadskompetensen måste värderas i vården. Undersköterskorna är inte utbytbara. Idag har de ofta allt för dåliga villkor och deras betydelse underskattas i vården. Det vill jag ändra på, säger Ilija Batljan, finanslandstingsrådskandidat för Socialdemokraterna.

–Idag är det inte lönsamt att anställa undersköterskor på vårdcentralerna. Många har därför blivit uppsagda och arbetsuppgifterna tagits över av sjuksköterskor. Det är varken ett effektivt utnyttjande av kompetens eller skattebetalarnas pengar. Undersköterskorna är en viktig yrkesgrupp som idag värderas alldeles för lågt. Med det rödgröna Hälsoval Stockholm kommer ersättningen för besök till undersköterskor att höjas, säger Ilija Batljan.

7 punkter för att stärka Kommunals medlemmar i Stockholmsvården:

1. Heltidsanställning ska vara en rättighet och deltid en möjlighet för medarbetarna.

2. Tillsvidareanställning ska vara huvudsaklig anställningsform i landstinget.

3. Vikariat och andra typer av korttidsanställningar ska minska, inte öka.

4.  Stockholms läns landsting ska ha Sveriges bästa samverksansavtal med de fackliga organisationerna.

5.   Alla anställda i landstinget ska ha rätt till vidareutbildning och utveckling i sin yrkesroll, och erbjudas kompetensutveckling i samband med de årliga utvecklingssamtalen med sin chef.

6.   Krav på kollektivavtal vid upphandlingar i all verksamhet.

7. Höjd ersättning för besök till undersköterskor genom det rödgröna förslaget Hälsoval Stockholm.

Presskontakt:

Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se