SÄFSEN Resort AB

Investmentbolaget Väsman Invest satsar på utvecklingen av upplevelseindustrin i Säfsen

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2009 12:25 CET

Det är första gången Säfsen Resort AB tar in en extern finansiär för att bidra till utvecklingen och samtidigt första gången Väsman Invest investerar i besöksnäringen i regionen. Jan Pettersson är vd i Väsman Invest som ägs av Ludvikafonden, där ABB och Ludvika kommun är huvudmän.

– Vi ser en stor möjlighet att utveckla besöksnäringen i regionen. Säfsen Resort är idag motorn för den lokala upplevelseindustrin, så en satsning på att utveckla Säfsen Resort kommer att gynna hela kommunen. De senaste årens framgångsrika arbete har utvecklat Säfsen till en väldigt fin anläggning som två år i rad nominerats till utmärkelsen ”Sveriges bästa upplevelse” av internationella researrangörer, säger Jan Pettersson.

Christer Rosén är mycket nöjd med det nya samarbetet med Väsman Invest och ser det som ett första steg i det framtida utvecklingsarbetet av anläggningen.

– I Väsman Invest har vi en seriös, stabil och långsiktigt satsande partner som ser investeringen i Säfsen som en bra affär samtidigt som man bidrar till en gynnsam utveckling i sydvästra Dalarna. Förhoppningsvis kan vi utveckla vårt samarbete ytterligare och dessutom få fler aktörer att investera i utvecklingen av anläggningen.

Med en utökad boendekapacitet i Säfsen öppnas också möjligheter för andra aktörer inom upplevelseindustrin att etablera verksamhet i området. Något som varmt välkomnas av Säfsens vd Christer Rosén.

– Jag hoppas att fler entreprenörer inom upplevelseindustrin ser vilken positiv utveckling som sker i Säfsen just nu och inser vilka goda möjligheter det finns att etablera sig i regionen i dagsläget. Tillsammans med nya aktörer kan vi fortsätta det positiva utvecklingsarbetet och göra södra Dalarna till en ännu populärare turistdestination, avslutar Christer Rosén.

Christer Rosén, vd Säfsen Resort AB, tel: 0591-77 50 11, 0706-20 98 40, christer.rosen@safsen.se
Jan Pettersson, vd Väsman Invest AB, tel: 0240-56 44 01, 0703-00 27 74, jan.pettersson@vasmaninvest.se
Bilder för fri publicering: www.safsen.se/pressrum

SÄFSEN är en upplevelsedestination i sydvästra Dalarna med verksamhet året runt. I vårt alpina centrum finns 16 nerfarter, 6 liftar, 115 kilometer skidspår, ett omfattande utbud av snöaktiviteter och ett särskilt skidområde för barnen – Filuriland. Under barmarkssäsongen: 450 kilometer MTB-leder, 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, kanot-, rid-, och vandringsleder samt massor av naturnära upplevelser för alla åldrar. Säfsen har två år i rad nominerats till utmärkelsen ”TRIP Global Award” som delas ut till den bästa upplevelsen i Sverige. Vi erbjuder konferensmöjligheter för upp till 400 personer, 1300 bäddar i timmerstugor samt mat och dryck i restauranger med innovativa och ambitiösa kök. Säfsen Konferens är en del av Svenska Möten.