Upplevelseakuten AB

Invigning av Sveriges första rymdresebyrå

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2010 10:58 CET

Snart kommer det vara lika enkelt att åka till rymden som att åka  på en chartersemester. Onsdag den 10 mars invigs Sveriges första rymdresebyrå i Upplevelepresents lokaler på Skeppsbron, Gamla Stan. I samarbete med Virgin Galactic kommer man där kunna köpa sin biljett till rymden. Under kvällen kommer även Ann Klefbohm som aspirerar på att bli Sveriges första kvinnliga astronaut presenteras.

Rymdresebyrån invigs den 10 mars i Tullhus 1 på Skeppsbron med inspirerande föreläsningar, spännande tävlingar och mingel. - Vi är väldigt stolta över att med den här lanseringen ligga i framkant av upplevelseindustrin, säger Lasse Schmidt, VD för Upplevelsepresent.

Hittills har mer än 300 personer världen över köpt sin biljett till det största äventyret tillgängligt för människan. För nätta 200 000 dollar, cirka 1,7 miljoner kr, får man inte bara sin plats reserverad utan även inbjudningar till exklusiva events tillsammans med sir Richard Branson, ordförande för Virgingruppen. - Det här kommer bli mitt livs största upplevelse, beskiver Ann Klefbohm, som genom Upplevelsepresent troligen kommer bli Sveriges första kvinnliga astronaut.

Den första rymdturistfärden avgår 2011 från den nybyggda Spaceport America i Mojaveöknen mellan Los Angeles och Las Vegas. Därifrån tas du upp ovanför atmosfären i som mest 4000 km/timmen, tre gånger ljudets hastighet. Klimatpåverkan för en färd kan jämnställas med den en vanlig flygresa gör när den tar en passagerare från New York till Los Angeles.

Lasse Schmidt

Tullhus 1, Skeppsbron, Stockholm

lasse@upplevelsepresent.se

Upplevelsepresent.se drivs av företaget Upplevelseakuten AB som har varit igång sedan 2006. Företaget drivs av ett ungt och entusiastiskt gäng som älskar upplevelser och utmaningar. Vi vet själva hur vi ska förverkliga våra drömmar och strävar efter att göra detsamma för våra kunder. Vi erbjuder i dagsläget allt från spännande smakprovningar till rymdresor.