Västarvet

Invigning x 2 på Vitlycke museum & Tanums Världsarv.

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 06:50 CEST

Välkommen till Empire of the Sun och Hällristningsresan – ett besöksprojekt med inspiration från bronsåldern och till invigningen av Vitlycke museums nya utställning Bilder, bronser och berättelser – om livet i Tanum och resor till när och fjärran. Den 8 juni slår vi på stora trumman - med två invigningar samma dag.

Sommaren 2013 kommer sent att glömmas i Tanum. Den åttonde juni firar vi med stor invigningsfest för vår nya permanenta utställning Bilder, bronser och berättelser, och dels den digitala utflykten till bronsålderns värld – Empire of the Sun. Under dagen blir det live-streaming från tre länder, föreläsningar, musik, marknad och vernissage.

Invigning av vår nya utställning - Bilder, bronser och berättelser

Den nya utställningen Bilder, bronser och berättelser tar dig med på en tidsresa till bronsålderns värld. Du lär känna några av dåtidens Tanumsbor, Akaz, Nenna, Alawin, Glicc och Glär – personer som vi återskapat utifrån arkeologiska fynd från gravar och boplatser.

I berättelsen om deras liv och äventyr får du inblick i dåtidens vardagsliv i Tanum, och du får följa med på spännande resor ut i Europa i jakten på det gyllene bronset – både solvagnen från Odsherred, och Himmelsskivan från Nebra finns med i berättelsen där fiktion och fakta läggs samman till en spännande helhetsupplevelse.

Empire of the Sun och hällristningsresan

Solvagnen från Odsherred, Himmelsskivan från Nebra och Tanums hällristningar är världsunika bronsåldersfynd och förhistoriska lämningar som utgör grunden för en nyetablerad samverkan mellan Museum Odsherred i Danmark, besökscentret Arche Nebra i Tyskland, Vitlycke museum och Tanums Hällristningsmuseum i Underslös.

Samarbetet i Leaderprojektet Empire of the Sun har resulterat i en digital plattform och en Mobilapp. Med en estetisk och spektakulär layout guidas användarna i destinationerna och får information i ord och bild om de tre besöksmålen. Premiärvisningen sker i en livesändning tillsammans med danska och tyska partners.

Hällristningsresan är ett nordbohuslänskt projekt inom Empire of the Sun. Lokala företag och institutioner inom besöksnäringen samverkar med gästvänlighet, bra boende och varierade aktiviteter. Besökare från hela världen erbjuds genuina upplevelser i en resa utöver det vanliga, med möjligheter till hällristningsanknutna aktiviteter, inspiration från ristningarnas bildvärld och fördjupning i bronsålderns historia, allt i norra Bohusläns rika natur- och kulturmiljö.

Program för dagen

10:00: Besökare hälsas välkomna. Musik, kulning och skådespeleri med historiska instrument och tidstypiska kläder.

11:00–11:30: Livesändning tillsammans med Danmark och Tyskland. Moderator är Ulf Bertilsson, Svenskt Hällristningsforskningsarkiv.

11:30–12:00: Tre länder – en kultur. Föreläsning av Gerhard Milstreu, Tanums Hällristningsmuseum.

12:30–13:30: Konsert med trubaduren Jack Vreeswijk.

14:00–15:00: Invigning och visning av den nya utställningen.

Under dagen finns också en marknad med lokala produkter, turistföretagen i projektet är på plats och kan berätta mer om Hällristningsresan i Västsverige. Vi bjuder på kaffe och tårta, med dekor inspirerad av Himmelsskivan från Nebra.

Presskonferens

Presskonferens sker kl. 10.00 på Vitlycke museum med följande deltagare:

Lars Björneld (ordförande Leader Ranrike), Jan Johansson(Västarvet), Lars Tysklind (Riksdagsledamot), Clas-Åke Sörkvist (Tanums kommun), Eriqa Hedenstedt Appelgren (Resö Gamla Skola,) Britta Andrén Åkerblom (VD Gerlesborgsskolan), Anders Nykvist (Västsvenska Turistrådet), Gerhard Milstreu ( Tanums Hällristningsmuseum), Elke Sponholz Minto Tingvall (projektledare Empire of the Sun).

För frågor och mer information:

Inger Persson, Vitlycke museum
Mobil: 0702-922 408
Tfn: 0525- 29 678
E-post: inger.bi.persson@vgregion.se

Aleka Karayeorgopoulos, chef Vitlycke museum
Tfn: 0525-296 84,
Mobil: 0706 - 74 49 09
E-post:aleka.karayeorgopoulos@vgregion.se

Elke Sponholz, projektledare Empire of the Sun
Mobil: 0705-845 829
E:post: info@minto.se

Västarvet är Sveriges största förvaltning för natur- och kulturarv. Genom förebyggande och konsultativa insatser med fokus på kulturmiljö, naturvård, arkeologi, konservering och slöjd bevarar vi natur- och kulturarvet - men bedriver också ett framtidsinriktat utvecklingsarbete i hela Västra Götaland.

Västarvet driver verksamheten på Bohusläns museum, Göteborgs Naturhistoriska museum, Lödöse museum, Forsviks Bruk, Slöjd & Byggnadsvård, Vänersborgs museum, Vitlycke museum och Västergötlands museum. Läs mer om Västarvet på www.vastarvet.se