Skånes konstförening

INVISIBLE SPACES - dansperformance

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 11:24 CET

Dansaren och koreografen Mayte Vaos kommer under helgen den 12-13 nov genomföra sin gränsöverskridande performance “Invisible Spaces” på Skånes konstförening i Malmö.

Invisible Spaces är en interaktiv dansperformance, med sensorer och ljud inbyggda i en dräkt skapar Mayte Vaos en rumslig upplevelse där konsten, publiken och rummet samverkar i en helhet.

På onsdag den 9 nov kl 13.30 visar och berättar Mayte Vaos mer om sin performance Invisible Spaces på Skånes konstförening, Bragegatan 15 i Malmö.

Projektbeskrivning /
Invisible Spaces är ett tvärvetenskapligt konstprojekt, en platsspecifik dans-ljudupplevelse. En dansare skapar genom elektromagnetiska enheter inbyggda i en kroppsdräkt, levande synergieffekter mellan rörelser, ljud och bilder. Invisible Spaces är ett samspel mellan en kroppslig upplevelse av rummet och ett digitala system som simulerar och kommunicerar med ljud och bild.

Mayte Vaos / "Min motivation är att söka nya former för rörelsebaserad konst, använda den potential som ligger bortom det kända och det fysiska. Kroppen tolkar sinnesretningar och anpassar sig till förändrade mark-och ljudlandskap förhållanden, de elektromagnetiska sensorerna överför kroppens upplevelse till audiovisuella uttryck och rumslig form.”

INVISIBLE SPACES performance på Skånes konstförening
Tid: Lörd 12 och sönd 13 nov / pågår mellan kl 14-16 / gratis entre !
Artist Talk med Mayte Vaos och Javier Gorostiza 12 nov kl 16

Interaktiv och multidisciplinär performance /
Ide, koreografi och performance: Mayte Vaos
Elektronik, ljuddesign: Javier Corostiza
Kostymdesign: Marta Fenollar

Invisible Spaces är en del av projektet ”MediaMassage” - ett antal arrangemang under hösten 2011 och våren 2012 för konstnärliga uttryck inom video, digitalt ljud och musik.
Läs mer på projektets blogg MediaMassage.

Skånes konstförening / www.skaneskonst.se / Bragegatan 15, Malmö
Kontaktperson – projektledare / Thore Soneson mobil 0734 339222