Epson Sverige

Involvera hela klassrummet med Epsons första interaktiva projektor med touch funktion

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2014 10:40 CET

22 januari 2014 – Epson lanserar en ny serie utbildningsprojektorer för ultrakorta avstånd som inkluderar en interaktiv produkt med touch funktion på BETT UK idag. Med EB-595Wi kan användare interagera med den projicerade bilden med fingrarna. Nu kan lärare och studenter ta kontrollen på ett handfast sätt som gör lektioner och föreläsningar intressantare, vilket är exakt vad du förväntar dig av världens främsta tillverkare av interaktiva projektorer[1]. EB-5-serien kommer att finnas i handeln från och med maj 2014 till ett pris från 12 900 till 21 900 kronor exkl. moms.

Med EB-595Wi kan lärare, föreläsare och studenter använda upp till sex punkter för fingerkontakt eller en av de två interaktiva pennorna för att skriva direkt på den projicerade bilden, vilket gör det enklare än någonsin att göra anteckningar, rita diagram och göra illustrationer på videofilmer. Det är lätt att använda skärmreglagen för att byta bilder, välja ingångar eller spara bilder, allt med fingergester. Det ultrakorta avståndet gör att användare kan interagera direkt med presentationer samtidigt som skuggning och bländning minimeras.

Vadim Couthon, Epsons Sverigechef, säger: ”Touch funktion ger omedelbar interaktion med naturliga gester utan någon inlärningskurva. Lärare kommer att upptäcka att det är otroligt praktiskt för att snabbt betona en poäng eller skriva anteckningar under en lektion, i synnerhet som man inte behöver leta efter en interaktiv penna först, och elever kan gå upp direkt till den projicerade bilden och anteckna. Det praktiska med produkten är att du fortfarande kan använda interaktiva pennor om du föredrar det.”

De två nya interaktiva pennorna är nu ännu mer responsiva och lättanvända med en förbättrad lättviktig design. Det gör att lärare och elever kan skriva på duken samtidigt, med separata attribut, vilket underlättar samarbetet. Den unika konstruktionen av EB-595Wi innebär att det går att skriva, rita och anteckna ända ut i hörnen på duken och med drivrutinsfri installation och automatisk kalibrering är den enkel att installera och börja använda. Det datorlösa whiteboardläget innebär att läraren inte ens behöver starta sin dator.

Del av en ny serie

EB-595Wi ingår i den nya projektorserien EB-5 för ultrakorta avstånd och den inkluderar både interaktiva och icke interaktiva modeller, WXGA- och XGA-upplösningar samt förbättrad ljusstyrka upp till 3 300 lumen jämfört med föregående serier. Alla har Epsons 3LCD-teknik som garanterar högkvalitativa bilder med lika hög ljusstyrka för vitt och färgat ljus vilket ger intensiva färger och skarpa bilder samt tre gånger starkare färger än konkurrerande projektorer[2].Lampan i modellerna har lång livslängd tack vare ekoinställning, dynamisk lampstyrning och automatisk justering av ljusstyrkan. Dubbla VGA- och dubbla HDMI-ingångar ger omfattande anslutningsmöjligheter.

Alla projektorer i EB-5-serien har trådlösa funktioner vilket gör det lätt att dela innehåll från en mängd smarta enheter via appen iProjection[3]. Med moderatorfunktionen kan lärare och elever dela innehåll samtidigt. Lärarna har fullständig kontroll eftersom de kan välja när elevernas innehåll ska visas – perfekt för samarbete i en utbildningsmiljö.

Läs mer om Epsons närvaro på BETT 2014 och om projektorserien här: http://bit.ly/KDCRQH

Viktiga funktioner:

EB-595Wi

EB-585Wi

EB-575Wi

EB-585W

EB-575W

EB-580

EB-570

Lika hög ljusstyrka för både vitt och färgat ljus (lumen)

Upplösning

WXGA

XGA

Lamplivslängd (ekoläge)

Ultrakort projiceringsavstånd

Projiceringsomfång

0,27:1

0,31:1

Två interaktiva pennor

Touch funktion

2 HDMI-ingångar för HD-video och -ljud

3-i-1 USB-skärm

Datorfritt whiteboardläge för anteckningar

Projektorreglage på duken

Easy Interactive Tools 3.0

Fäste för väggmontering ingår

Wi-Fi-aktiverad

[1] Källa: Futuresource Consulting Limited, www.futuresource-consulting.com

[2] Jämfört med ledande DLP-enkretsprojektorer för företag och utbildning baserat på NPD-data, mellan juli 2011 och juni 2012. Färgljusstyrka (ljusstyrka för färgat ljus) uppmätt i enlighet med IDMS 15.4. Färgljusstyrkan varierar beroende på kundens användning. Mer information finns på www.epson.se/clo

[3] Appen iProjection finns för Android- och iOS-enheter

Om Epson

Epson är ett globalt ledande företag inom bilder och innovation, som arbetar med att överträffa visioner hos kunder i hela världen med sina kompakta, energibesparande och träffsäkra tekniklösningar och med ett produktsortiment som innehåller allt från skrivare och 3LCD-projektorer för företag och hemmet till sensorer och andra mikroapparater.

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation, och har över 91 000 anställda i 97 företag världen över, och är stolta över sina kontinuerliga satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom. http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Med cirka 1 594 anställda var försäljningen hos Epson Europe 1 583 miljoner EUR under räkenskapsåret 2010. http://www.epson.eu