Iomega

Iomega ingår europeiskt distributionsavtal med Magirus

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 09:27 CET

Iomega, ett EMC-företag och global ledare inom datalagring har inlett ett europeiskt samarbete med Magirus, en ledande distributör av IT-lösningar. Distributionsavtalet gör att EMC:s partners i hela Europa inklusive Sverige får tillgång till samtliga av Iomegas NAS-produkter.

– Iomega ville arbeta med en distributör med ett brett nätverk av återförsäljare med expertis inom lagring, och som söker efter nya samarbeten inom marknaden för nätverklagring. Magirus kan stödja både oss och våra kunder i planeringen och implementeringen av IT-projekt över hela regionen, vilket gör att vi nu tar ett stort kliv framtåt i ambitionen att etablera Iomegas professionella lösningar för nätverkslagring över hela Europa, säger Jan Jensen, Vice President, International Sales, Iomega.

Magirus är EMC:s största distributör i EMEA, med dotterbolag i många länder över hela regionen, och samarbetar med många av EMCs större återförsäljare som kommer att dra fördel av tillskottet av Iomegas lösningar hos sina produktportföljer. Iomegas NAS-produkter kompletterar EMC:s lösningar och är speciellt lämpade för att kopplas till EMC:s enterprise-lösningar på företagens huvudkontor.

– Iomegas lösningar innehåller teknik från EMC, inklusive teknik från både VMware och RSA. Lösningarna innehåller krypteringsteknik från RSA för skyddade installationer och uppgraderingar, samt virtualiseringslösningar från VMware. Iomegas produkter är certifierade för VMware och företagen har inlett en gemensam satsning riktad mot mellansegmentet av marknaden. Sist men inte minst är vi en av de största distributörerna av EMC och VMware i Europa, och vi riktar främst in oss på marknaden för små och medelstora företag. Därför ser vi detta som en fantastisk möjlighet för våra partner att positionera Iomega och VMwares produkter bland sina kunder, säger Christian Magirus, Executive Vice President och COO på Magirus.

Iomegas lösningar för nätverkslagring hjälper företag att maximera kostnadsminskningar och förbättra sitt dataskydd. Iomegas NAS-produkter har funktioner i världsklass som lagrar, hanterar och skyddar viktiga filer till ett lågt pris. Iomegas lösningar för nätverkslagring, Iomega StorCenter, erbjuder avancerad lagring, säkerhet och innehållsdelning som är prisvärd och lätt att använda. NAS-produkterna är tillgängliga för PC, Mac och Linux i såväl desktop som rackmonterade versioner. Servrarna har lagringskapacitet från en till åtta terabyte med snabba installationer på bara fyra klick, ett webbaserat gränssnitt och kostnadseffektiv lagring med VMware.

För mer information vänligen kontakta:
Magnus Erlandsson
Regional Manager Nordic Iomega
E-post: erlandsson_magnus@iomega.com

Om Iomega
Iomega Corporation, dotterbolag till EMC Corporation med huvudkontor i San Diego, är en världsledande aktör inom innovativ lagring och nätverkssäkerhetslösningar för små och medelstora företag samt konsumenter. Företaget har sålt mer än 400 miljoner digitala lagringslösningar sedan starten 1980. Idag inkluderar Iomegas produktportfölj branschledande lösningar för nätverkslagring, externa hårddiskar, samt produkter med företagets prisbelönta teknik för portabel lagring - Iomega REV för backup och arkivering. För att ta reda på mer om Iomegas digitala lagringsprodukter och företagslösningar, vänligen gå till www.iomega-europe.com. Återförsäljare av Iomegas produkter finns på www.iomega.com/ipartner.

Om EMC
EMC Corporation (NYSE:EMC) är världens ledande leverantör av produkter, tjänster och lösningar för lagring och hantering av information. EMC:s automatiserade lagringsnätverk hjälper organisationer att maximera värdet av sin information till lägsta totalkostnad vid varje tidpunkt i informationens livscykel. EMC-koncernen omsatte 8,2 miljarder dollar under 2004. Idag har man 20 000 anställda och investerar i år 984 miljoner dollar i forskning och utveckling. I Sverige har EMC funnits sedan 1995, med kontor i Stockholm och Göteborg. Information om EMC:s produkter och tjänster finns på www.sweden.emc.com respektive www.emc.com.

Om Magirus
Magirus Group är en ledande distributör av IT-lösningar som fokuserar på att bemöta aktuella trender inom IT-sektorn. Magirus levererar högkvalitativ mjukvara och system som omfattar lagring, intelligenta nätverk, säkerhet, virtualisering, Open Source och IT-management.

Med företagets portfölj av professionella tjänster och kunskap om IT-sektorn stödjer Magirus sina affärspartner och deras slutkunder i planering och implementering av IT-projekt. Företagets tjänster omfattar demand generation, presales, consulting, utbildning, certifiering, implementering samt support från deras mångspråkiga supportcenter i Strasbourg.

Det privatägda företaget med säte i Stuttgart bildades 1981 och sysselsätter nu över 400 människor i hela Europa och Mellanöstern. Mer information finns på http://www.magirus.com.