Iomega

Iomega lanserar nya mediespelare för högupplöst film

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 09:29 CET

Iomega släpper nu en ny serie av mediespelare utvecklade för uppspelning av HD-film, bilder och musik på TV-apparaten. Den mest framträdande av produkterna är "ScreenPlay Director", med funktioner som upplösning på 1080p, nätverksanslutning, ökat codec- och filstöd samt upp till två terabytes lagringskapacitet.

Iomega, ett EMC-företag och en global ledare inom dataskydd, lanserar nu två produkter i serien Iomega ScreenPlay HD Media Player. I denna serie ingår bland annat Iomega ScreenPlay Director HD Media Player som är en funktionsrik HD-mediespelare med hårddisk på en eller två terabyte. Det är nu enklare än någonsin att via sitt hemmanätverk bläddra bland videoklipp som kan visas direkt på TV-apparaten. Användaren får även direkt tillgång till onlineinnehåll från populära webbplatser.

Den nya produktserien från Iomega är en av de mest mångsidiga på marknaden idag. Screenplay-produkterna är utformade för enkel koppling mellan hemmanätverket och hemmabion. Rent praktiskt innebär detta att användarna kan lagra digitalt innehåll på ScreenPlay-hårddisken för att sedan använda en fjärrkontroll för att spela upp innehållet på till exempel en storbilds-TV.

– Som ett av världens ledande företag inom mediespelare för HD-material har Iomega förändrat hur konsumenter upplever digitalt innehåll hemma. I Europa är våra ScreenPlay-produkter bästsäljare och har satt standarden inom kategorin. Våra nya ScreenPlay HD-produkter tar serien till nästa nivå med ny högupplöst kapacitet, bättre kompatibilitet med de mest populära typer av mediefiler, ett förbättrat användargränssnitt, trådlösa funktioner och mycket mer. Det blir nu ännu enklare för konsumenterna att sitta i soffan i stället för framför datorn och titta på videor, bilder och musik med Iomegas nya ScreenPlay HD-produkter, säger Jonathan Huberman, VD för Iomega och EMC:s avdelning för produkter för konsumenter och småföretag.

ScreenPlay Director
Nya ScreenPlay Director är kompatibel med PC och Mac och erbjuder full 1080p High Definition-uppspelning (24fps) och upp till 2 terabytes utrymme för lagring av multimediefiler. ScreenPlay Director kan spela upp många av dagens populära codecs och filtyper, däribland H.264, WMV och MKV och DivX.

Användare kan lagra, komma åt och dela önskat material via Ethernet- eller WiFi-anslutningen. Med ScreenPlay Director ingår också ett urval av förprogrammerade populära onlinemedier som YouTube, Flickr, Shoutcast Internet-radio, RSS-flöden och podcastsändningar. Man kan även konfigurera ScreenPlay Director att lägga till andra RSS-flöden och podcastsändningar, vilket gör det enkelt att anpassa spelaren till ett personligt webbinnehåll. Med tre USB 2.0-portar kan man ansluta andra externa lagringsenheter, en kamera, flash-minnen, eller en WiFi-adapter. ScreenPlay Director HD Media Player finns tillgänglig i antingen en 1 terabyte-version eller en 2 terabyte-version med kapacitet för lagring av upp till 8 miljoner bilder, 37 000 timmar musik, eller 3 000 timmar videomaterial.

ScreenPlay Plus HD Media Player

En annan ny produkt är HD-mediespelaren ScreenPlay Plus, som både fungerar som en mediespelare för högupplöst material (720p och 1080i) och som lagringsenhet. ScreenPlay Plus finns tillgänglig i 500 GB och 1 terabytes kapacitet.

ScreenPlay Plus är kompatibel med formaten MP3, AC3 (Dolby Digital Encoding), WAV, WMA, MPEG-1, MPEG-2 (AVI, VOB), MPEG-4 (AVI / DivX / Xvid) och JPEG. Den har en HDMI-anslutning och en USB 2.0-port för åtkomst till externa lagringsenheter som en bärbar hårddisk eller ett USB-minne.

Backup och säkerhetsprogram för ett komplett skydd
Programvaran Iomega Protection Suite är tillgänglig via nedladdning och medföljer gratis med många av Iomegas produkter, inklusive alla produkterna i den nya serien ScreenPlay HD Media Player. Iomega Protection Suite inkluderar ett sex månaders abonnemang av McAfee VirusScan Plus, Iomega QuikProtect för enkel och regelbunden säkerhetskopiering av filer, samt EMC Retrospect Express eller Express HD för säkerhetskopiering av data, program och inställningar.

Priser och tillgänglighet
Iomega ScreenPlay Director HD Media Player, 1 TB har ett ett rekommenderat butikspris på 2 495 kr och modellen på 2TB har ett rekommenderat pris på 4 295 kr.

Iomega ScreenPlay Plus HD Media Player, 500 GB, har ett rekommenderat butikspris på 1 695 kr och modellen på 1TB 1 895 kr.

Samtliga produkter inom den nya serien ScreenPlay finns tillgängliga i mitten av december och har tre års garanti.

Produktlänk Screenplay Director: http://snipurl.com/screenplay-director

Lågupplösta bilder: www.flickr.com/photos/iomega-nordic

Högupplösta bilder:

För mer information vänligen kontakta:
Magnus Erlandsson
Regional Manager Nordic Iomega
E-post: erlandsson_magnus@iomega.com

Om Iomega
Iomega Corporation, dotterbolag till EMC Corporation med huvudkontor i San Diego, är en världsledande aktör inom innovativ lagring och nätverkssäkerhetslösningar för små och medelstora företag samt konsumenter. Företaget har sålt mer än 400 miljoner digitala lagringslösningar sedan starten 1980. Idag inkluderar Iomegas produktportfölj branschledande lösningar för nätverkslagring, externa hårddiskar, samt produkter med företagets prisbelönta teknik för portabel lagring - Iomega REV för backup och arkivering. För att ta reda på mer om Iomegas digitala lagringsprodukter och företagslösningar, vänligen gå till www.iomega-europe.com. Återförsäljare av Iomegas produkter finns på www.iomega.com/ipartner.