Iomega

Iomega och EMC lanserar externa SSD-hårddiskar med flashminne

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 09:59 CEST

Iomegas kompakta externa SSD-hårddiskar med USB 3.0 ger snabb och robust prestanda samt kryptering för krävande konsumenter och småföretag, till exempel användare i kreativa yrken och mobila användare.

Iomega lanserar Iomega External USB 3.0 SSD Flash Drive, som använder det supersnabba gränssnittet USB 3.0. Denna SSD-hårddisk med flashminne får sin strömförsörjning från datorn och är utrustad med inbyggd krypteringsteknik. Det gör den till den perfekta bärbara lagringsenheten för krävande användare, exempelvis yrkesfotografer.

Den nya SSD-hårddisken från Iomega utnyttjar moderbolaget EMC:s expertis inom solid state samt företagets erfarenhet från nätverkslagringslösningar för större företag. SSD-hårddisken är bara 1,8 tum och blir tillgänglig i november i kapacitetsnivåerna 64, 128 och 256 GB.

Hårddisken har ett metallhölje som inte bara ser snyggt ut utan även ger utökat skydd mot fall på upp till 305 cm. Den är även utrustad med 256-bit hårdvarukryptering, antivirus- och backupprogram och tre års garanti.

– När tid är pengar och du behöver den senaste tekniken inom bärbar lagring är Iomegas nya SSD-hårddisk idealisk, säger Jonathan Huberman, ordförande på Iomega. Denna hårddisk med flashminne och USB 3.0 är en kompakt och robust lagringsenhet som ger en dataöverföringshastighet som är väsentligt högre än någon annan vanlig hårddisk med roterande diskar.

Mer om Iomega External USB 3.0 SSD Flash Drive
Iomega External USB 3.0 SSD Flash Drive är en solid state-hårddisk utan några rörliga delar. Resultatet är en mer slitstark hårddisk med snabb applikationsladdning och riktigt snabba överföringshastigheter för HD-video och digitala bilder, grafik och musik. För videografer, fotografer och andra användare i kreativa yrken är Iomega USB 3.0 SSD Drive en perfekt lösning för snabb digital lagring.

Genom gränssnittet SuperSpeed USB 3.0 ger den nya SSD-hårddisken upp till tio gånger högre hastighet jämfört med USB 2.0-hårddiskar. Den nya hårddisken är dessutom dubbelt så snabb som en 7200 RPM SATA- hårddisk som använder samma USB 3.0-gränssnitt.

Det behövs ingen extern strömförsörjning för Iomega USB 3.0 SSD Drive och den är fullt bakåtkompatibel med datorer och andra enheter så länge de har en USB 2.0-port. Iomega erbjuder även adapterkort för USB 3.0 (säljs separat) som sätts in i datorns USB 2.0-port. Det gör att SSD-hårddisken ger en USB 3.0-hastighet på upp till fem gigabit per sekund.

– Som yrkesfotograf reser jag till 20 länder varje år och den nya SSD-hårddisken från Iomega är en pålitlig backup som dessutom håller sig inom flygbolagens viktgränser, säger Kevin Gilbert, prisbelönt fotograf och VD på Blue Pixel, ett konsultföretag med ledande tillverkningsföretag inom detaljhandel, datorer, mjukvara och kameror som kunder. Hårddisken får en stor tumme upp från mig och jag tror alla som delar mina behov håller med mig.

Köpare av Iomega USB 3.0 SSD Drive får dessutom utan extra kostnad Iomega Protection Suite:

• v.Clone: ett program från Iomega som gör en exakt virtuell kopia av datorn – inklusive operativsystem, applikationer, inställningar och alla filer – och sparar på din Iomega-hårddisk. Sedan kan du arbeta på vilken annan dator som helst som om det vore din egen.
  • En gratis ettårig prenumeration på säkerhetsprogrammen Trend Micro Internet Security (för PC) eller Trend Micro Smart Surfing (för Mac)
  • Iomega QuikProtect: backupprogram för enkel schemalagd säkerhetskopiering av hårddiskar och nätverksuppkopplade lagringsenheter (för Windows och Mac)
  • Roxio Retrospect Express: säkerhetskopiering av all data på hårddisken inklusive applikationer och inställningar (för Windows och Mac)
  • MozyHome Online Backup: bekväm onlinetjänst för säkerhetskopiering med 2GB gratis lagring (obegränsat lagringsutrymme för 4.95 dollar/månad). MozyHome Online gör det möjligt att lagra viktig information från vilken dator som helst med internetuppkoppling.

Pris, tillgänglighet och garanti
Iomega External USB 3.0 SSD Flash Drive blir tillgänglig globalt i början av november i tre kapacitetsnivåer: 64GB för 2200 kr, 128GB för 3900 kr och 256GB för 7400 kr (rekommenderade butikspriser inkl. moms). Hårddiskarna blir tillgängliga genom distributörer och systemintegratörer samt på nätbutiker och genom www.iomega.com.

Samtliga Iomegas produkter inkluderar tre års garanti (efter registrering).

Bilder: http://www.flickr.com/photos/iomega-nordic

För mer information vänligen kontakta:
Magnus Erlandsson
Regional Manager Nordic Iomega
E-post: erlandsson_magnus@iomega.com

Om EMC
EMC Corporation (NYSE: EMC) är världens ledande företag inom informationshantering med lösningar för organisationer av alla storlekar. EMC skapar IT-infrastrukturer som optimerar informationshanteringen i syfte att maximera värdet av organisationers information. Mer information om EMCs produkter och tjänster finns på www.EMC.com.

Om Iomega
Iomega Corporation, dotterbolag till EMC Corporation med huvudkontor i San Diego, är en världsledande aktör inom innovativ lagring och nätverkssäkerhetslösningar för små och medelstora företag samt konsumenter. Företaget har sålt mer än 400 miljoner digitala lagringslösningar sedan starten 1980. Idag inkluderar Iomegas produktportfölj branschledande lösningar för nätverkslagring, externa hårddiskar, samt produkter med företagets prisbelönta teknik för portabel lagring - Iomega REV för backup och arkivering. För att ta reda på mer om Iomegas digitala lagringsprodukter och företagslösningar, vänligen gå till www.iomega-europe.com. Återförsäljare av Iomegas produkter finns på www.iomega.com/ipartner.