Solana AB

IP Control – det enda som kommer att finnas i framtiden

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2009 09:29 CEST

25 procent lägre elförbrukning, fyra gånger längre livslängd på solarierören och framför allt - 100 procent soleffekt under rörens hela 1 500 timmar långa livslängd. Det är resultatet av den nya solarie-tekniken IP Control som presenteras i Sverige av Solana.

Alla tjänar på den nya tekniken. Solkunderna får alltid den soleffekt de betalar för, solarieägarna gör stora besparingar i el- och rörkostnader och miljön skonas tack vare minskad energi- och materialåtgång.

För den som är det minsta bekant med solariesolning har solarierörens avtagande effekt alltid varit ett problem. Den solande kunden har känt sig osäker på soltiden. Med nya rör måste soltiden kortas, gamla rör tappar i effekt och solresultatet blir därefter.

För solarieägarna har problemet bestått i frågan om hur länge man törs vänta på rörbyte. Konventionella rör har ganska kort livslängd, 400 - 500 timmar. Många har valt att byta i förtid för att inte riskera missnöjda kunder. Nu är dessa problem ur världen, under förutsättning att du väljer ett solarium med den nya tekniken IP Control. Det är den enda teknik som kommer att finnas i framtiden. Och framtiden är redan här.

Bakom den revolutionerande tekniken ligger en av världens ledande solarietillverkare, Hapro.  Enkelt förklarat har teknikerna lyckats med bedriften att bygga in en automatisk effektreglering som håller reda på rörens ålder. Med nya rör stryps effekten till rören. Ju äldre rören blir desto mer effekt matas in.

100 procent sol i 1500 timmar
Resultatet blir därmed att rören alltid ger 100 procent soleffekt under hela 1 500 timmar, vilket är fyra gånger så lång brinntid som hos gammaldags konventionella rör. Det innebär också att solkunden alltid kan lita på exponeringsschemat som anger soltiden för olika hudtyper utan att behöva kompensera för rörens ålder.

IP Control medför dock fler fördelar än så. Elektroniken gör att rören varmstartas, vilket innebär full soleffekt från första sekunden jämfört med gamla rörtyper som behöver minuter av uppvärmning innan de avger avsedd soleffekt.

Klimatsmart och ekonomiskt
Med IP Control blir solningen också mer klimatsmart. 25 procent lägre elförbrukning sparar inte bara pengar, utan också miljön. Att rören håller tre gånger längre innebär besparingar i material och frakter.
Det har gjorts beräkningar som visar hur stora besparingar tekniken innebär. När vi jämför vårt mest sålda IP-solarium, Luxura X7 med sin föregångare utan IP Control sjunker kostnaderna med 34 000 kronor över tre år räknat på 1 000 timmars drifttid per år.

Tekniken IP Control är tillgänglig i solariemodellerna Luxura X7, Luxura X10 och Luxura V10 ståsolarium.

Snabbfakta om den nya solarietekniken IP Control

Sparar el, rör och pengar
IP Control innebär elektronisk effektreglering av rören som minskar elförbrukningen med 25%. Rören har fyra gånger längre livslängd än traditionella solarierör.

100% soleffekt i 1500 timmar
IP Control ger alltid full soleffekt genom att elektroniken tänder rören blixtsnabbt och kompenserar effekten efter rörens ålder. Du kan alltid garantera dina kunder optimalt solresultat!

Svalare solning
Med IP Control utvecklar rören betydligt mindre värme. Dina kunder solar behagligare utan svettning och värmerodnad.

Klimatsmart solning
Färre rörbyten sparar material och transporter och 25% lägre effektförbrukning sparar energi.

För mer information, kontakta Jean Nörgaard, Solana AB