IP-Only

IP-Only uppgraderar. 100 Gbit/s IP-core och 2*100 Gbit/s anslutningar mot Netnod

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2014 11:49 CET

Under december månad genomförde fibernätsoperatören IP-Only flera viktiga uppgraderingar. Både kapacitet och säkerhet stärktes i IP-nätets kärna för att möta kundkrav och för att hantera växande trafikmängder.

IP-Only är sedan november en av mycket få operatörer som ansluter med 2x100 Gbit/s till Netnods knutpunkt för trafikutbyte i Stockholm. Den uppgraderingen är viktig för IP-Onlys olika tjänster för innehållsdistribution eftersom alla operatörer möts hos Netnod och utbyter trafik där. Kapacitetsuppgraderingar har även gjorts med nya gränssnitt hos Netnod i Sundsvall och Luleå samt vid Norge IX.

Uppgraderingen gör IP-Only till en av de starkaste operatörerna i Norden när det kommer till att leverera högkvalitativa Internettjänster.

IP-Onlys uppgraderade IP-core knyter samman ett antal datacenter i Stockholm i ett ringformat nät med en kapacitet på 100 gigabit per sekund. Ringen byggs på helt nya core-routrar. Utöver ren bandbredd höjs också kapaciteten för blockering av DDoS-attacker mot måltavlor i IP-Onlys nät med det uppgraderade IP-nätet.

Mikael Philipsson, vd för IP-Only:
– Den här satsningen på riktigt hög kapacitet i stamnätet är viktig för oss. Den är grunden för vår fortsatta expansion på CDN-marknaden och också avgörande för stadsnätssatsningen. Ska vi klara den och hålla så hög kvalitet som vi lovar slutanvändarna så måste nätet hålla högsta klass hela vägen från innehållsleverantör till slutanvändare och i gränssnittet mot andra operatörer.

IP-Only är en modern svensk datakom- och Internetoperatör som äger sin egen fiberinfrastruktur som förbinder de nordiska huvudstäderna Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors samt många städer däremellan. I Sverige driver IP-Only ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät, bygger accessnät och har flera datacenter som erbjuder colocation och molnbaserade tjänster till företagskunder. Bland kunderna märks de mest krävande förbrukarna av datakommunikation och infrastrukturtjänster såsom andra operatörer, kommunikationsintensiva företag, finansinstitutioner och mediebolag. Via ramavtal med Kammarkollegiet levererar IP-Only också till offentlig sektor.
Läs gärna mer på www.ip-only.se