apegroup

iPad, iPad, Apegroup! Snart släpps iPad i Sverige och svenska företag ser stor potential i den bärbara ”multi-touch” prylen.

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 13:29 CEST

Att iPad tagit världen med storm är det ingen tvekan om. Behovet av en lättillgänglig social ”multi-touch” skärm är omfattande och ett stort antal svenskar har redan själva importerat maskinen och installerat den i sina liv. Apples operative chef Tim Cook uppger att hälften av företagen på Fortune 100 listan antingen testar eller håller på att införa iPads i sina verksamheter. Nu verkar det som att även svenska bolag hänger på samma trend.

iPad har skapat en ny typ av behov. Skärmen, eller datorn som det faktiskt är gör applikationer och internet till en social angelägenhet och tar användarupplevelsen till nya höjder. Ett behov varken iPhone eller en vanlig dator tillgodoser i dagsläget. Varför har då svenska företag valt att satsa på iPad och en produkt som inte ens finns i Sverige ännu? Apegroups VD Anders Graffman listar några av de faktorer som gör att Svenska företag valt att satsa på iPad:

Den stora skärmen medför att innehåll som inte är väl lämpat för mindre mobila skärmar nu hittar en naturlig plats.
En stängd plattform ger möjlighet att utveckla avancerade gränssnitt och tjänster utan att behöva ta hänsyn till olika datorers prestanda, webbläsare och plug-ins.
Ett väl fungerande ekosystem gör att man kan utveckla, distribuera och testa nya affärsmodeller avseende högkvalitativa digitala tjänster.
Touch screen interface är här för att stanna och därmed behöver företag fundera över hur deras gränssnitt ska se ut på denna typ av plattformar.
Dubbla målgrupper nås genom att utveckla applikationer som kan användas av både företagets slutkunder och av den interna organisationen.
Produktens utformning och gränssnitt gör att det är första gången en datorlik enhet kan komma att ersätta fysiskt papper, kataloger, dagstidningar och böcker. Om inte annat så kommer det att påverka ur ett miljöperspektiv.

Apegroup har precis som med iPhone varit tidigt ute med utveckling av produkter för iPad. Redan vid den amerikanska lanseringen släppte företaget den uppskattade Pampers applikationen ”Hello Baby” i samarbete med den New York baserade byrån Strawberry Frog. Under hösten 2010 och våren 2011 så kommer Apegroup att släppa flertalet större applikationer till iPad.

Apegroup kan också stolt presentera Skanska, SonyEricsson och SEB som nya kunder. Dessa företag har valt att låta Apegroup hjälpa till med strategier, affärsutveckling, och givetvis utveckling av framtidens applikationer på ett flertal mobila plattformar.

Anders Graffman, VD, 0704-92 19 85, anders.graffman@apegroup.com
Daniel Eliasson, Säljchef, 0760-40 50 12, daniel.eliasson@apegroup.com

Om apegroup
apegroup är Skandinaviens ledande mobila digitala byrå med fokus på nya mobila plattformar som iPhone, iPad och Android. Vi tillhandahåller långsiktiga mobila strategier samt design och utveckling av tjänster åt företag och varumärken på en global marknad.

Vårt uppdrag är att skapa mobila strategier och tjänster som direkt eller indirekt tillför intäkter och skapar ett starkare varumärke för våra kunder. apegroup har mångårig erfarenhet av mobil strategiutveckling, mobil marknadsföring och mobil tjänsteutveckling.
För mer information besök gärna
www.apegroup.com.