iDeal Apps AB

iPad möjliggör den papperslösa konferensen – ett innovativt sätt att introducera ny teknik och mobila applikationer

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 17:26 CEST

Snabbväxande iDeal Apps har i samarbete med Oriflame Cosmetics lanserat en helt ny lösning som ersätter deras traditionella konferenskoncept. Lösningen består av en iPad-applikation vilken möjliggör dynamisk kommunikation med konferensdeltagarna och tillhörande backend för administration. I samarbetet med Oriflame Cosmetics lanserades lösningen på deras globala managementkonferens i slutet av september.

Det var en utmaning för oss på iDeal Apps att skapa en applikation där kravet var användarvänlighet men också komplexa funktioner. Det var även viktigt för Oriflame att lösningen var enkel att administrera samtidigt som innehåll både kunde läggas till, ändras eller tas bort - allt i realtid. Efter konferensen hade varje deltagare all information sparad i iPaden” säger Jürgen Buchmann, CTO iDeal Apps.

Syftet med initiativet var att hela konferensen skulle vara papperslös för samtliga 450 deltagare och samtidigt skapa en ökad förståelse för ny teknik. Var och en av deltagarna fick en egen iPad med allt material förinstallerat som de behövde för att följa konferensen. Konferensappen innehöll ett detaljerat schema med diskussionsforum i realtid med tillhörande dokumentarkiv. Dessutom fanns en interaktiv presentation av alla deltagare innehållandes elektroniska visitkort. Under konferensen kunde deltagarna även hitta alla för konferensen väsentliga platser via en interaktiv karta. En uppskattad funktion visade sig vara det mediearkiv där foton publicerades kontinuerligt under hela konferensen.

Vår globala managementkonferens är ett unikt tillfälle att inspirera samtliga ledande befattningshavare inom företaget att se de möjligheter som ny teknik kan tillföra vår affärsmodell. Här kunde vi på ett innovativt sätt öka den tekniska förståelsen och kreativiteten, med en långsiktig affärsnytta som resultat.

Vi som beställare och samtliga deltagare på konferensen är imponerade över hur iDeal Apps löste problematiken med att gå från ett traditionellt upplägg med presentationer i olika tryckta format till att integrera all nödvändig information direkt i en grafiskt tilltalande och lättnavigerad iPad-applikation. Dessutom kunde samtliga konferensdeltagare konversera i realtid direkt i applikationen från sin egen iPad”, säger Marcus Fogel, Global Online Director Oriflame Cosmetics.”

”Det är fantastiskt att se responsen från användarna. Vi har lyckats skapa en innovativ lösning på en ny plattform för en så traditionell bransch som konferenssegmentet. Att ett kosmetikföretag inser möjligheterna med den tekniska utvecklingen är extra roligt. Vi tror att iPaden kommer få en betydande del av företags strategiska satsningar i framtiden och detta är ännu ett bevis på att iPad är mer än en läsplatta”, säger Victor Iosif, VD iDeal Apps.

För mer information, kontakta:

Jürgen Buchmann, CTO, iDeal Apps, tel  073 508 09 25,

jurgen.buchmann@idealapps.se

Victor Iosif, CEO, iDeal Apps, tel 070 424 20 88,

victor.iosif@idealapps.se

Marcus Fogel, Global Online Director, Oriflame Cosmetics tel 076 542 26 88,

marcus.fogel@oriflame.com

iDeal Apps är en av Sveriges snabbast växande App-factories, som hjälper företag att utveckla sina mobila strategier och lösningar för iPhone, iPad och Android. iDeal Apps arbetar med flera större internationella uppdragsgivare och utvecklar även egna Appar. iDeal Apps startades under 2009 och är idag 10 personer sysselsatta på huvudkontoret i Stockholm. Läs mer om iDeal Apps på www.idealapps.se

Oriflame Cosmetics grundades i Sverige 1967 av Jonas och Robert af Jochnick och deras vän Bengt Hellsten. Idag är Oriflame ett internationellt kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder och en omsättning på över 1.3 miljarder Euro. Oriflame har ett brett produktutbud av innovativa skönhetsprodukter som marknadsförs av över 3 miljoner oberoende konsulenter. Oriflame Cosmetics är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange.