Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

Ipred är dagens aprilskämt

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 09:44 CEST

Idag träder Ipred, lagen om fildelning i kraft. Idag är nästan alla ungdomar brottslingar.

Redan nu finns tekniska lösningar som gör det möjligt att dölja sin IP-adress. Man silar mygg och sväljer kameler. Brottslingar som sysslar med barnporr och liknande blir svårare att hitta nu, bara för att antipiratbyrån och andra aktörer har svårt att acceptera utvecklingen. Kvar att jaga blir femtonåringar som provar sin favoritartist första gången, resten är redan anonyma, säger Magnus Andersson, förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund.
Det har visat sig att skivförsäljning inte alls minskar med fri fildelning, utan att den snarare ökar, nu ger man istället enskilda aktörer rätt att leka poliser för skattebetalarnas pengar och med vår integritet som insats, fortsätter Andersson.
Det värsta är att det inte är ett aprilskämt, ungdomar kommer inte att vara brottslingar och jagas bara för en dag. De kommer att kunna jagas varje dag året om. Priset vi får betala för alliansens misstag är högt, avslutar Magnus Andersson, förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund.
För mer information:

Amanda Florin